HE

EN

אננס- טרי, אורגני וישראלי

בסוף אוגוסט, מגיע השלב הזה בו הקיץ הישראלי מכריע אותי, זהו מספיק, הוו לי קצת רוח סתווית צוננת כי כרגע אני מרגישה קצת כמו בוב ספוג, הדמות המצויירת שגרה באננס שנמצא בלב ים.

איך הגיע אננס ללב ים? אין לי מושג, אבל אם היום יכולים לגדל את הפרי הטרופי הזה שבמקור גדל על קו המשווה ביערות הטרופיים של ברזיל, פרגוואי ובוליביה, בעוטף עזה, על גבול המדבר כאשר מלחמה משתוללת ממש מעבר לפינה, אז למה שבוב ספוג לא יגור באננס על קרקעית הים?

כאמור, האננס גדל בר באזורים טרופיים בדרום אמריקה, ההנחה היא שהילידים לא רק לקטו אותו אלא גם גידלו אותו כגידול חקלאי ועוד לפני שקולומבוס "גילה את אמריקה" האננס הפך לגידול נפוץ גם במרכז אמריקה ואפילו באיים הקריביים.

אבל רגע, מה זה בכלל אננס? ובכן, מבחינה בוטנית הוא צמח רב שנתי קטן (מה שאומר שאננס הוא יותר שיח מאשר עץ), כאשר כל צמח אננס מניב מתפתח מתפרחת משותפת ומניב פרי, וסביר מאוד שאתם גם מכירים את הטעם שלו, כי בשונה מבעבר אננס טרי הוא פרי נפוץ בישראל (וכן, אני יודעת שהוא לא נורא נגיש כלכלית, אני גם לא מצפה ממנו להפוך לתפוח החדש) ולא צריך להסתפק באננס משומר בסירופ בקופסה.

העובדה שהאננס היגר לפה בשלב מאוחר יחסית, לפחות הצילה אותו מקללת גיור השם. האמת שלאננס יש מצלול נעים בעברית, אך מקור השם דווקא מטופית, שהיא משפחת השפות הילידיות הגדולה בדרום אמריקה. השם מגיע מהמילה הטופית 'אננה' שמשמעותה מילולית היא 'פרי טוב'.

אגב, בעולם דובר האנגלית התקשו עם השם ושם הפרי עד היום מכונה בשם Pineapple, כלומר תפוח האורן. השם הזה נולד כי היה מי שראה דמיון בין צורת הפרי לאצטרובל של עץ האורן.

בכל אופן, כשהספרדים והפורטוגזים התחילו להיאחז בדרום אמריקה הם גילו את הפרי הזה והתאהבו. אפשר להבין אותם, אין הרבה פירות עשירים כאלה בטעמים, עם בשר פרי מתמסר ומיליון שימושים קולינריים. מהר מאוד האננס הגיע למושבות הספרדיות והפורטוגזיות באזורים הטרופיים של אסיה (הפיליפינים) ואפריקה (חוף השנהב) ומהם לשאר העולם הטרופי. התשוקה של האירופאים לפרי הזה, גרמה לכך שבמאה ה-18 היו כבר משוגעים לדבר שהצליחו לגדל אותו באירופה וגם החקלאי הישראלי חובב האתגרים למד להתמודד עם האננס.

אין לנו בישראל הרבה אננס ועדיין רוב הסחורה שתמצאו אצל הירקנים מקורה מיבוא מהרפובליקה הדומיניקנית וזו עוד סיבה טובה להעדיף את האננס שיש בגינה.

כי האננס שאנחנו מציעים לכם השבוע מקורו בגידול כחול לבן (אורגני) של משק אורגניקה מעוטף עזה, שלשמחתנו למרות המלחמה והטראומה הגדולה חזר לספק לנו תוצרת נפלאה וזה כולל את האננס, שאני אישית כבר חתכתי וציננתי וחייבת פשוט לטעום ממנו, לפני שאוגוסט הזה יהפוך אותי לבוב ספוג.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂