HE

EN

אשכולית אדומה – מוטציה מתוקה ושמחה

אשכולית נתפסת אצלנו, לצד הלימון, התפוז והקלמנטינה, כפרי הדר בסיסי. משהו שבטח גדל פה מאז ימי הביניים ושאת זני הבר שלו אפשר למצוא באיראן ובסין.

מסתבר שלא, לאשכולית אין 'זני בר' היא בכלל הגיעה אלינו מהעולם החדש. בערך, זה לא שבעולם החדש היו פירות הדר, העובדה שהיום האזורים הקריביים מלאים בפרדסים, היא תולדה של יזמה קפיטליסטית אירופאית שהגו את שיטת המטעים שבגינה הגיעו לאזור הקריבי מיליוני עבדים אפריקאים וגם הרבה מאוד תפוזים ופומלות.

למה אני מספרת לכם את זה? בגלל שבלי זה לא הייתה לנו אשכולית. האגדה מספרת על, "קפטן שאדוק", ימאי בריטי משועמם שנתקע באי הקריבי ברבדוס, שעשה הכלאה מוזרה בין תפוז ופומלה וזה מה שיצא.

הפרי המוזר והחמוץ הפך להיט מברבדוס הגיע הפרי לענף ההדרים המתפתח של פלורידה ומשם לכל העולם. לארץ שבה יש תעשיית הדרים משגשגת קרוב לאלף שנה, הפרי הגיע ב-1913 וזה דווקא משהו שהפרדסנות היהודית יכולה לזקוף לעצמה. זו גם הסיבה שהשם העברי 'אשכולית' מוכר כאן כבר מאה שנה.

אבל רגע, כל המידע הזה מדבר על האשכולית 'הרגילה' זו מתאפיינת בבשר לבן או ורדרד ואנחנו התכנסנו כדי לחגוג את האשכולית האדומה. אז מאיפה נחתה אלינו האשכולית האדומה?

הניחוש הראשון הוא להניח שאשכולית אדומה היא פרי פיתוח ארוך ומתוכנן, אך ככל שאני מבינה מדובר בסך הכול בתאונה משמחת של הטבע – כלומר, במוטציה.

בוקר אחד בשנת 1929 בפרדס קטן בדרום טקסס, ללא כל התראה, עץ אשכולית אחד החליט להניב פירות משונים עם בשר אדום בוהק. הפירות לא היה רק אדומים מאוד אלא גם מתוקים מאוד. החקלאי הטקסני הזדרז לקחת ייחורים וזרעים מהעץ המשונה וכך נולד זן האשכולית האדומה שקיבל את השם Ruby red (אבן אודם אדומה) והוא למיטב הבנתי האב הקדמון של מרבית זני האשכולית האדומה שמסתובבים בעולם וזה כולל גם את האשכוליות האדומות האורגניות הנהדרות שמבקרות בארגז שלנו.

המתיקות של האשכוליות האדומות הופכת אותן להרבה יותר נגישות (ולא צריך להמתיק אותן) ובגדול הן מציעות את כל מה שהאשכולית הלבנה מציעה (הרבה ויטמין C, סיבים תזונתיים, מינרליים ונוגדי חמצון) ועוד משהו. המוטציה שלמעשה הפכה את האשכולית האדומה ל'אדומה', היא מוטציה בגן האחראי על ייצור פיגמנט בשם ליקופן.

ליקופן (שפוגשים גם בעגבניה, באבטיח ובעוד פירות וירקות) מביא עמו את הנדוניה האדומה, אבל גם נוגד חמצון חשוב. זה המקום להזכיר, שכמו באשכולית לבנה, גם האשכולית האדומה כוללת חומר שמעכב אנזים מסוים במערכת העיכול שיש לו חשיבות גדולה עבור מי שלוקח תרופות ממשפחות מסוימות (למשל תרופות להפחתת כולסטרול בדם), לכן אם אתם נוטלים תרופות באופן כרוני, בדקו בעלון התרופה, במידה ומדובר בתרופה 'מתנגשת' עם אשכוליות זה יצוין בעלון באופן ברור וכאמור, זה תקף גם לאשכולית האדומה והמתוקה.

מאחר ואצלי, המערכת עדיין מפקדת בלי תרופות (כן, יכול להיות שזה קשור גם לתזונה אורגנית), עלה לי פתאום חשק לקצת אסקפיזם וקמפרי על בסיס אשכולית אדומה טריה.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂