HE

EN

שלום חברים 25.10.09

שלום כולם

אפתח כהרגלנו בהודעות:

תודה לכל מי שמזין מתכונים בבלוג! (גם אני משתמשת בהם)

בשבוע שעבר לא הספיקו הדוגמיות לחם לכולם ולכן מקבלי הסלים של יום חמישי-מצטערת לא קיבלתם. תקבלו אותם השבוע. כמו כן חשוב שתדעו שהלחם מתקבל אצלי ביום רביעי, עדיין חם ישר מן התנור, אז שוב לכם, מקבלי הסלים בימי חמישי, אני אצטרך לשמור אותו עבורכם יום אצלי.

עוד הודעה מאיתמר היא לגבי המחירים , נפלה טעות והינה המחירים המעודכנים: (הם יותר זולים!)

לחמי שאור – לחם שאור מקמח מלא 70% (לחם קטן) – 12.5 ₪

3 לחמניות שאור מקמח מלא 70% – 12.5 ₪

לחם שאור מקמח כוסמין מלא אורגני (לחם קטן) – 17.5 ₪

3 פיתות שאור מקמח כוסמין מלא אורגני – 17.5 ₪

 

לחמי שמרים – לחם מקמח מלא 70% עם שיפון וגרעינים (לחם גדול) – 25 ₪

חלה מקמח מלא 70% (חלה קטנה) – 12.5 ₪

חלה מקמח כוסמין מלא אורגני (חלה קטנה) – 17.5 ₪

 

אם יש שאלות או בקשות ניתן ליצור איתו קשר:

טלפון (עד השעה 20:00) או ב SMS: 0544-769464

במייל : BeitLechem@Gmail.com

 

ולעינייננו- העגבניה,

 

צמח העגבנייה שייך למשפחת הסולניים יחד עם תפוחי אדמה, חצילים ופלפל. למשפחה שייכים גם צמחי נוי רבים, עשבי בר וגם טבק. מקורה של העגבנייה באזורי האנדים בדרום אמריקה. חוקרים מעריכים שהעגבנייה תורבתה לראשונה בפרו העתיקה וגם בתרבות הקדומה של מקסיקו יש עדויות לקיומן של העגבניות. צמח העגבניות הובא לראשונה ממקסיקו לאיטליה במאה ה- 16, ושימש בתחילה כצמח נוי, רק מאוחר יותר הוא הפך להיות צמח מאכל, וצבר, כידוע, פופולריות רבה. מאיטליה התפשט הגידול למרבית ארצות אירופה. לארץ הובא הצמח על ידי נזירים צרפתיים רק במאה ה- 19. שמו ניתן לו ע"י יחיאל מיכל פינס. מקור השורש הוא ע.ג.ב, משמעות 'חיזור', בהקבלה לכינויהּ העממי באירופה "תפוח אהבה".

 

האמאמא של העגבניות שלנו היתה קצת שונה ממה שאנו מכירים היום. היו לה כנראה פירות קטנות וירוקות והיא היתה "בלתי מסיימת" (indeterminate) כלומר היתה צמח רב שנתי ולא עונתי כמו שאנו מכירים אותה היום. היום העגבניות מתתחלקות לשניים- המסיימות-(determinate) , צמח עונתי, בדר"כ שיח יותר קטן וקומפקטי שנותן פרי מוקדם בעונה, ותוך כמה שבועות את כל הפרי שהוא הולך להניב. "הבלתי מסיימות" הן בדר"כ צמחים גדולים יותר, אצל חקלאים "אמיתיים" הם גדלים בהדליה בחממה. הן מקבלות גיזום של הענפים הצדדים והן ממשיכות לצמוח ולתת פרי עוד ועוד עד שהמזג אויר הקר מסיים בשבילהן את מחזורן. יש פלוסים ומינוסים לשני הסוגים. עונת הנבה קצרה למול עבודת גידול מרובה. פרי מוקדם לעומת עונה ארוכה. אצלנו בגינה יש שילובים משניהם-עגבניות השרי והנעמה שלנו הינם בלתי מסיימות. הם דרשו הדליה בכדי להקל על הקטיף ובכדי לחסוך שטח. אם נותנים להם להישתרע הגבעולים משתרשים גם הם באדמה והם לוקחות שטח רב. עגבניות התמר שלנו הן מן הזן המסיים. בימינו יש גם כאלו שעדין לא בחרו אם "לסיים או לא לסיים?" (כמו המלט) והן נקראות "חצי מסיימות" (semi determinate) משהו בין לבין.

 

"לכי חפשי מי ינענע אותך…"

פרחי העגבניה מואבקים בהאבקה עצמית אך צריכות מישהו שינענע אותם. בגינה הרוח או החרקים מנענעים בצורה טבעית וגרגרי האבקה עוברים מהמאבק לצלקת בתוך אותו הפרח. בחממות מכניסים כוורת של דבורי בומבוס, שאפשר לקנות מספקי חקלאים, שעושות עבודה זו.

ועכשיו לשאלה יותר אמיתית שמעסיקה רבים מאיתנו ומוקדשת לאימי באהבה- "עגבניות או לא להיות?" האים אני מרעילה אותכם בעגבניות או מעשירה את בריאותכם? באמת שהעגבניות הראשונות הגיעו לאירופה, סברו שהן רעילות ונהגו להשתמש בהן כקישוט בלבד. רק במחצית השנייה של המאה ה-19 הפך גידול העגבנייה לפופולרי בעולם. באמת חלק מן הצמחים במשפחה הזו אכן רעילים ומזיקים לבריאות.

כ"נבטית" מקצועית ברור שאי אפשר לאכול נבטים ממשפחת הסולניים מפני שבחלקי הצמח, גבעולים ועלים, מצוי רעל הסולנין. אין סולנין בפירות או בפקעות (כמו בתפוחי אדמה).

חוץ מזה רעילותה של המשפחה באה מאלקלואידים המצויים בה. אלקלואידים הם תרכובות אורגניות של פחמן, מימן, חנקן וחמצן שמקורן לרוב בצמחים. חלקם מוכרים לנו: ניקוטין, קפאין, כינין, מורפיום, קודאין, אטרופין וגם קוקאין. הם נחשבים כבעלי השפעה על תפקוד העצבים והשרירים ועל מערכת העיכול. כמות האלקלואידים בצמחי המאכל הסולניים קטנה מאוד ובישול מקטין אותה עוד יותר.

מצד שני – העגבניה הבשלה בעלת אחוז גבוה של נוגד החימצון (אנטיאוקסידנט) ליקופן. הליקופן הוא פיגמנט בצבע אדום מבריק, מה שנותן לה את צבעה. אפילו שמו של הפיגמנט נגזר משמה המדעי של העגבנייה, Solanum lycopersicum מדענים טוענים כי הוא אחד מ"טורפי" הרדיקלים החופשיים הפעילים ביותר בטבע. קיימות עדויות שצריכה תכופה של ליקופן קשורה בסיכון מופחת של מחלות לב וכלי דם, סרטן (בעיקר הערמונית), סוכרת, אוסטאופורוזיס, ואפילו עקרות גברית. ליקופן יכול להיות מיוחס גם לסיכון מופחת של סרטן הפה, ויכול למנוע את הזדקנות העור. כמו כן העגבניה עשירה בויטמין C.

והינה" שטויות במיץ עגבניות "( הביטוי לקוח מביטוי דומה בגרמנית, שתירגומו המילולי הינו "שטויות ברוטב") מלחמת טומטינה בולנסיה שבספרד

250px-Tomatina.jpg

שבוע מצוין וקל ורטוב…

שלכם,

מגי

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂