HE

EN

שקדים ירוקים – השקדים שאוכלים ישר מהעץ

אל הפרהיסטוריה של השקד כתבתי בעבר, אך מאחר שזו הדוגמה הבהירה ביותר לאופן בו התרחש התהליך הקדום של ביות צמחים על ידי האדם אחזור עליו שוב בקצרה זה באמת מאיר עיניים.

שקד הבר אינו ראוי למאכל, למעשה הוא צמח רעיל. אם שמעתם שלציאניד יש ריח של שקדים, מדובר בעובדה ולא באגדה אורבנית.

מי שיאכל שקד בר, כנראה לא ימות (כי אחרי הטעם המר של השקד הראשון הוא יעצור), אבל יש סיכוי מצוין שיחטוף כאב בטן. אבותינו הקדמונים שהיו לקטים ציידים וכנראה גם חלק מההומנדיים שקדמו להם, ידעו להתרחק מהצמח הזה.

מצד שני יש לשקד הבר מוטציה נדירה שגורמת לכך שאחת לכמה מאות עצים יוצא שקד שלא מייצר ציאניד, כך שטעמו אינו מר. מאחר ועצי שקד יכולים לחיות עשרות שנים, בני אדם בסביבה לעיתים זיהו את העצים האלה ונהגו לפקוד אותם ולהנות מהשקדים המתוקים.

הזרעים של העצים האלה (למעשה השקדים) שהוטמנו באדמה הניבו בעצמם עצי שקד מתוק. כך באמצעות ברירה אנושית הפך השקד המתוק בהדרגה לשקד הנפוץ. ברירה מהסוג הזה היא הנתיב לביות צמחים, המקרה של השקד מובהק באופן מיוחד.

לכן כבר לפני למעלה מ-5000 שנה הביות הזה התרחש איפשהו במרחב שבין ארמניה לרמה האיראנית לפני 4500 הוא כבר היה גידול חקלאי נפוץ גם בלבנט, כלומר בשכונה שלנו.

מבחינה מסוימת השקד שאנחנו מציגים לכם היום (ואותו תוכלו להזמין מהגינה השבוע), הוא השקד הכי דומה לקונטקסט הקדום של השקדים. סביר להניח שהשקדים הראשונים שנצרכו על ידי בני האדם היו השקדים הירוקים עם הפלומה, בראשית ההבשלה שלהם שמתרחשת ממש עכשיו בחודש אפריל.

מדובר בחלון זמן קצרצר לפני שהשקדים מתכסים בקליפה שתמשיך ותתקשה עד להבשלתם המלאה, במהלך החלון הזה הם ראויים למאכל וטעימים מאוד.

אבל זה גם מאוד שונה מטעם השקד הקלאסי שאתם מדמיינים – לשקד ירוק טעם חמצמץ ועז ומדובר בפרי מאוד מרענן שניתן לאכול אותו כמו שהוא, ניתן לטחון לממרחים (ואפילו לעשות ממנו סוג של סחוג), לשלב אותו בסלטים ושייקים.

מבחינה קולינרית זה חומר גלם מרתק, שתמיד פותח אותי לכיוונים חדשים.

חבל שהוא כל כך נדיר, מרבית השקדים נקטפים במצב בשל – השוק והתעשיה רוצים את זה ככה.

מעט מאוד חקלאית מגדלים זנים שמתאימים לצריכה במצב ירוק ומעט עוד יותר טורחים. כשזה מגיע למגדלים אורגנים של שקדים ירוקים בישראל – ניתן לספור אותם על אצבעות יד אחת.

אחד מאותם חקלאים אורגניים מסורים שבזכותו אפשר למצוא בישראל (בקושי) שקדים ירוקים טריים ואורגניים הוא יצחק ממשק הוד, שאת השקדים הירוקים הנפלאים שהוא קטף תוכלו לפגוש בגינה השבוע. אני מתכוונת לשלב מנה עם שקדים ירוקים בארוחת הסדר. אל תתמהמהו, לא בטוח שתפגשו אותם שוב, לפני הפסח הבא. 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂