HE

EN

עיזבו את הסופר

קנו אורגני, קנו בשיקול דעת – הצילו את כדור הארץ

ירקות אורגניים, הגינה של מגי

עושה רושם שלהציל את כדור הארץ היא משימה קשה ממש, על סף הבלתי אפשרית, כזו הדורשת שיתוף פעולה בין מעצמות, כתיבת הסכמים, השקעת משאבים, הפעלת אמצעי אכיפה דרסטיים ושינוי אורח החיים שכולנו התרגלנו אליו – עד כדי מעבר קולקטיבי של כל תושבי כדור הארץ לשימוש בשירותי קומפוסט וטיטולים רב פעמיים. למרות שאני בטוחה שגם שתי האפשרויות האחרונות הן לחלוטין ברות ביצוע (וישנם גם תושבים במדינות מערביות ו"מתקדמות" שעושים כך), אני גם חושבת שיש לא מעט שהאזרח ה"קטן", ה"פשוט" יכול לעשות. מה למשל? לקנות בעיקר אורגני וגם לא להתפתות להעמיס את העגלה בסופר.

 

הרוטינה מוכרת: אנחנו מגיעים לסופר אחרי יום עבודה, לפעמים ארוך, צדים חנייה, צדים עגלה, נכנסים פנימה – חמושים ברשימת קניות או בלעדיה ומתחילים לקושש. רק שהסופר הוא מקום שמעוצב בידי אנשי מקצוע מיומנים, במטרה אחת: המטרה הזו היא לא למזער את כמות הסחורה שמתקלקלת ונזרקת, המטרה היא לא להגדיל את כמות האוכל הבריא שנאכל או את כמות הפירות או הירקות האורגניים שנקנה – המטרה היא לגרום לקונה להגדיל את נפח הקניות שלו, או במילים אחרות – "לפוצץ" את העגלה במצרכים. לפיצוץ הזה יש מחיר גלובלי…

 

כ-30% מהאוכל שאנחנו קונים הולך לפח. ממש ככה. הלכנו לסופר, קנינו, הבאנו הביתה, הנחנו במקרר\מדף, בישלנו או השארנו כמו שהיה ומשם – הופס, לפח. וכך שוב, ושוב, ושוב. המחיר של הבזבוז הזה הוא לא רק הכסף ששילמנו, טבין ותקילין, עבור המזון שנזרק (כסף שחלקנו מרוויח מישיבה במשרד וישיבה באוטו בפקקים…). יש לו עוד שלל מחירים שכולנו משלמים.

ירקות אורגניים, הגינה של מגי

ראשית, אנחנו משלמים על חקלאות שממעטת בגידול פירות או ירקות אורגניים. את כל כמות האוכל הזה, שנזרק, צריך לגדל. כדי לגדל כמות כזו, החקלאות מאמינה שיש צורך בקוטלי עשבים וקוטלי מזיקים, ובלעדיהם – לא ניתן להאכיל את כלל האנושות כי היבול פשוט יינזק ולא יספיק לכולם. התוצאה היא, שחומרים כימיים שמזהמים לנו את האדמה, האוויר והמים ומרעילים אותנו מכל כיוון, משמשים לגידול אוכל – ששליש ממנו נזרק לפח.

 

 

שנית, אנחנו משלמים על ההתחממות – כל המשאבים המושקעים בגידול מזון, ובגידול מזון לצורך האבסת בעלי חיים, תורם בצורה משמעותית להתחממות כדור הארץ. מדובר במספרים מרשימים מאוד (הלינק למאמר ממנו קיבלתי השראה – בסוף): " עודפי המזון מייצרים 3.3 גיגה-טון של גזיי חממה…עודפי המזון באירופה מייצרים יותר גזי חממה מכל הרכבים – ציבוריים ופרטיים של מדינה כספרד. העודף העולמי של 3.3 גיגטון גדול מכל פליטת הגזים של כלי הרכב בארה"ב. מספרים אדירים. גידול בעלי חיים למזון, חלבון מן החי, כולל דגה, בקר, עופות וחיות צייד – הם יצרני גזי החממה הגדולים ביותר… ערכו של המזון הנזרק לזבל שווה במונחים אמריקאים ל-2.6 טריליון דולר, פעמיים ההוצאה השנתית למזון בארה"ב, ודיי בו כדי לספק את מלא תזונתה של המדינה הגדולה בעולם – הודו עם 1.3 מיליארד אזרחים"

ירקות אורגניים, הגינה של מגי

מה התוצאה? מזווה מלא כל טוב ומקרר עמוס עד להתפקע – כאשר בחלק ניכר מהפעמים אנחנו פשוט לא זוכרים מה יש שם, ולכל היותר בפסח חלקו הגדול נזרק לפח; חשבון קניות מנופח; תשלום מיסים על הטמנת פסולת; זיהום שממנו כולנו סובלים, וכמובן – הצורך בדיאטה כדי לתקן את הנזקים של עודף המזון שהונח מול העיניים שלנו ופיתה אותנו לאכול יותר מדי.

 

קניה אורגנית, כמו זו שאתם עושים באופן קבוע (ואנחנו מאוד אוהבים אתכם על כך!) מהווה פתרון לחלק ניכר מהבעיות הללו. אמנם תג המחיר הרשמי שרשום לקילו תוצרת נראה יקר יותר בחנות פירות וירקות אורגניים, אבל: כשאתם מזמינים באתר שלנו, ומתוך רשימה, אתם לא מתפתים לרכוש מזון מיותר; אתם חוסכים דלק וזמן נסיעה (ואת העצבים בפקקים) – זה זמן שאפשר להקדיש לכוס קפה או לשיחה עם הילדים לפני החוג! אתם חוסכים זיהום (של הסביבה ושל הגוף הפרטי שלכם ובני משפחתכם), אתם חוסכים הטמנת פסולת (ומשאירים יותר קרקע לנוף ופחות למזבלות), אתם תומכים בחקלאי המקומי שבתורו תורם לעסקים סביבכם…

במילים אחרות – כדברי הפרסומת, זה רק נראה יקר…

ירקות אורגניים, הגינה של מגי

לבריאות!

שלכם,

מגי וצוות הגינה

 

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

קולורבי
עגבניות
מלפפונים
פאקצ'וי
שומר
כרוביות קטנות
חסה
כרישה
ברוקלי
תפוא
בצלים

בסלי הירקות האורגניים הגדולים, גם:

מנגולד
כרוב
פול ירוק
סלרי שורש

בסלי הפירות האורגניים:

תפוזים
קלמנטינה
בננות

בסלי הפירות האורגניים הגדולים, גם:

פפאיה
בננות
אשכולית

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂