HE

EN

איך אפשר בלי?

המדוזות, אוח, המדוזות. הן כבשו כל חלקה טובה. חברה אוהבת ים במיוחד כתבה לי שהיא הגיעה לחוף, שהיה זרוע כולו במדוזות, והחליטה להתעלם ולהיכנס, כי איך אפשר להסתפק בחול, והטיק-טוק-טיק הקצוב של המטקות וארטיק כשברקע יש את הכחול-כחול הזה. המסקנה, כך היא מספרת, שהפרסומים בנוגע למדוזות אכן נכונים – השנה הן צורבות במיוחד. אז מה עושים עם הקיץ הזה, בשיא פריחתו, כשנגמרו להן הקייטנות, בין המצרים כאן, והמים זרועי מדוזות? אפשר כמובן לנסות להתנחם בבריכה, אבל השמועה אומרת שאם לא מגיעים לשם בשעות המוקדמות של הבוקר, עדיף כבר ים עם מדוזות…בכל אופן, תכנית המגירה שאני מציעה לכם – אבטיח.

אבטיח הוא מאלו שתמיד נמצא ברשימת הקניות, בקיץ, כי תמיד כדאי שיהיה ממנו במקרר. אפשר לקנות חצי, אפשר שלם, אפשר קטן ואפשר גדול – אבל כשבמקרר יש כמה פלחים צוננים של אבטיח, יש למה לשאוף כשמגיעים הביתה. האבטיח הזה במקרר גם נותן מענה לחברים של הילדים שמגיעים לפעמים ללא שום התראה מוקדמת ובחבורה גדולה, רעשנית ומזיעה, וסוקרים את המקרר כדי למצוא בו איזו ישועה (או שהם פשוט מודדים כמה מהם יכולים להכנס לתוכו כדי להתקרר קצת). ביחד עם שקית זרעי תירס יבש (כן, כן, לא שקית פופקורן למיקרוגל, אלא גרעיני תירס, אלו שמכינים בסיר עם שמן, עליהם אני ממליצה. ניסיתי לאחרונה, ולא ייאמן כמה שזה הרבה יותר טעים, ומרתק את הילדים לראות איך הגרעינים האלו מקפצים להם בסיר) – יש לכם כיבוד לכל כמות ילדים שתגיע.

 כשחם מדי בחוץ (והרי כל אוגוסט חם מדי בחוץ), ואין באמת חשק לאכול שום דבר, אבטיח וסלט טוב נותנים מענה מעולה. אבטיח הוא הזיקית הקולינרית של המאכלים הקלילים: עם בולגרית, לצד סלט פירות, מרוסק בכוס עם קוביות קרח – כל שילוב יתקבל בברכה.

מבחינה בוטאנית, האבטיח הוא פרי היות והוא נושא זרע ומתפתח משחלה של צמח פורח. האבטיח גדל ומשתרע על הקרקע, ולא על עץ או שיח. גם במונולוג של בני ישראל היוצאים ממצריים ומקטרים על אובדן הארוחות בקפיטריה המצרית ( "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים" (במדבר י"א, ה') האבטיח מופיע לצד רשימה של פירות. הוא שייך למשפחת הדלועיים (משתרעים מקצועיים כולם) ומגיע אלינו אכן ממצרים. רוב רובו (כמעט כמו מדוזה, להבדיל…) עשוי ממים, וכ-7% ממנו הם סוכר, וגם הסיבה לכך שהוא טעים לנו ומוזמן להתארח אצלנו במקרר (ומדוזה לא). הוא גם עשיר בסיבים תזונתיים, הידועים ביכולתם "לזרז תהליכים" במערכת העיכול שלנו, ותכולת המים הגבוהה שלו טובה לחלקים הנוספים של אותה מערכת – קצת כמו ספונג'ה לכליות. עם זאת, אל תתנו לתכולת המים הגבוהה להטעות אתכם, באבטיח יש הרבה יותר מסתם מים: הצבע האדום שבו מרמז על תכולת הליקופן שבו – קרוטנואיד נוגד חמצון שמגן על התאים מפני הרס פוטנציאלי של ה DNA שבתוכם, ולכן נחשב כמסייע לגוף להתגונן מפני תאים סרטניים (הוא נמצא גם בעוד פירות וירקות בגוון האדום – עגבניה, אשכולית אדומה וגמבה, ותורם גם לבריאות העיניים, העור ולמערכת הלב וכלי הדם). נוסף על כך, האבטיח מכיל גם ויטמינים מקבוצת A, B, וגם C, וגם סידן, מגנזיום ואשלגן.

grapes, maggies garden

אאיך בוחרים אבטיח אורגני? אין חובה לטפוח עליו, עדיף להתבונן היטב בקליפה: כתם צהבהב (ולא לבן) מסמן את המקום עליו האבטיח נשען על הקרקע – כאמור אבטיחים בהם הכתם צהבהב יותר יהיו מתוקים יותר. גם אבטיחים עם סימן של קורי עכביש עליהם (שמצביע על המקום בו התרחשה ההאבקה) צפויים להיות מתוקים יותר. עוד סימן שכדאי לבדוק הוא הגבעול – המקום בו היה מחובר האבטיח לשיח. כדאי שהגבעול יהיה חום ויבש, ולא ירוק וגמיש – מה שמצביע על אבטיח שנקטף לפני שהבשיל לגמרי.

 

לבריאות!

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

בצל

גזר

פטרוזילה

תפוחי אדמה

קייל

דלעת

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

כוסברה

כרוב

סלק

 

בסלי הפירות האורגניים:

אבטיח

בננה

פפאיה

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

מלון

ענבים

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

מנגולד

נענע

בזיליקום

שמיר

נבטים

סלרי שורש

סוג של חסה

נענע

בצל ירוק

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂