HE

EN

…פומלה, פומלית, תפוז

אני כל כך אוהבת ריח פריחה של פירות הדר. 

אם תראו אישה, שלפי כל הסימנים נראית נורמאלית, עומדת מתחת לעץ קלמנטינות, תפוזים או לימונים ומרחרחת ועל פניה הבעה של עונג עילאי – אל תחששו, ואל תחצו את הכביש לצד השני, זו רק אני שואפת כמה שיותר מהבושם הזה, לפני שהוא מפנה את מקומו לפרי.

מה ההבדל בין תפוז לאשכולית קל לראות, אבל מההבדל בים פומלה לפומלית? ואיפה האשכולית נמצאת על עץ הייחוס המשפחתי הזה? נתחיל מהמשותף. הם כולם פירות הדר, כמובן, ולכן עשירים בויטמין סי ובסיבים תזונתיים. ויטמין סי הוא בדיוק הדבר שנחוץ לגוף כדי להתחיל להתכונן לקראת החורף ולתחזק את המערכת החיסונית לקראת המאבק בשלל הוירוסים שצפויים לארוב לה (ואילו סיבים תזונתיים הם תוספת שמיטיבה עם מערכת העיכול – גם תורמים לתחושת השובע, וגם "מניעים תהליכים" מהר יותר ומשפרים את חילוף החומרים). מכאן והלאה מתחיל השוני.

 

פומלה אורגנית היתה כאן קודם. וגם תפוז. רק שהם גרו במקומות שונים. הפומלה, שבמקור בעצם נקראה "פומלו", צמחה לה בדרום מזרח אסיה. אצלנו הסברס גדל בר לצידי הכבישים? במלזיה גדלות פומלו לצידי הנחלים. לגשת ולקטוף (ומי שקטף אי פעם פרי הישר מהעץ, יודע שאין תחליף לטעם, ולשפריצים של הריח ההדרי שמשתחררים מהפרי כשמנתקים אותו מהעץ וצובעים הכל מסביב בבושם חורפי. אבל זו הרומנטיקה שלי עם קטיף פירות, ואני גם מחכה כבר לחורף שיגיע, אז בכלל). היא גם גודלה בתאילנד, יפן, הודו, בנגלדש, וייטנאם, אינדונזיה… ולכן כנראה רוב הסיכויים שתמצאו פומלה בסלט שלכם כשאתם מבקרים במדינות האלו (ואם לא אז פפאיה, או לכל הפחות קצת מנגו ירוק). היום, עם פרוש הגלובליזציה, הפומלה גדלה באופן מסחרי בעיקר בקליפורניה, וגם בישראל.

אם כתוצאה מתאונה ואם בכוונת מכוון, הוכלאה יום אחד הפומלה עם התפוז (הנקרא גם תפוז מתוק, אולי בניגוד לפומלו, שבה הטען המתוק עדין יותר) – ויצאה להם אשכולית. קטנה, חמודה, סמוקת לחיים (האדומה) וחמצמצה. ואיך קיבלנו פומלית? מפומלה ואשכולית. למה אנחנו אוהבים אותה? כי היא פחות מרירה מהפומלה, ונותנת יותר מיץ מהאשכולית. את הפומלה,אגב, אני יותר אוהבת, למרות המרירות שלה, ולמרות עובי הקליפה שצריך לצלוח כדי להגיע לליבת הפרי – פשוט כי התוכן הרבה יותר קריספי ומתפצח בצורה נעימה בפה…

פומלית היא לא רק נוחה לתפעול מבחינת הכנת מיץ – היא גם מכילה המון נוגדי חמצון. מעבר לזה, היא אמצעי מצויין לאיזון רמות כולסטרול על ידי הורדת רמות הכולסטרול ה"רע", ה LDL. היא עוזרת לווסת גם את רמות הפיברינוגן בדם, שאחראי על תפקודי הקרישה (יותר מדי פקטורי קרישה פעילים בעצם הופכים את הדם לצמיגי יותר, תופעה שלילית בכל מה שקשור לזרימה תקינה בצינורות – וזה על רגל אחת ומבלי להכנס לתיאורים רפואיים מורכבים) יש בה המון ויטמין סי! ב-100 גרם (ואני מקווה שאתם אוכלים הרבה יותר) יש 61 מ"ג ויטמין סי – יותר מהתפוז שבו יש 54 מ"ג, ואשכולית שבה יש "רק" 33 מ"ג. הפומלית מכילה גם אשלגן וזרחן, הרבה מים ומעט קלוריות.

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

גזר

בצל

פטרוזיליה

דלעת

תרד

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

תציל

כוסברה

גזר

 

בסלי הפירות האורגניים:

פומלית

בננה

אשכולית אדומה

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

פומלה

אגס

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

מנגולד

 סלרי

קייל

בזיליקום

שמיר

סוג של חסה

נענע

נבטים

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂