HE

EN

זו ממש לא הכלאה

לפעמים מתחשק לי לעשות תחרות טריוויה קצרה למי שיושב אצלי בסלון בערב ולא יכול לברוח (הילדים, כלומר). 

אני אגיד ככה: האם זה נכון שאנשים שאוכלים יותר מדי גזר יכולים להפוך לכתומים? (ובכן, כן – מי שאוכל המון, ממש המון גזר, יהפוך להיות בגוון קצת תפוזי, בשלב שבו הגוף ינסה לרמזו שהוא לא צריך יותר בטא קרוטן, תודה). האם פאקוס הוא בעצם מלפפון שעיר?

(לא, הוא לא – הוא יותר בעניין של להיות מלון לא בשל). אבל הכי הכי, יש לי סיכוי לקבל קריאות הפתעה (על מי אני עובדת, הם רק ירצו שאני אפסיק להסתיר להם את הנטפליקס בטלוויזיה) אם אשאל אותם: נכון שנקטרינה היא אפרשזיף, כלומר הכלאה בין אפרסק לשזיף? לא נכון! זו אגדה אורבנית חמודה, שנראית ונשמעת (ומריחה וטועמת) הגיוני, אבל היא לא. יש הבדל גנטי קטן מאוד בין האפרסק לנקטרינה (הגן שאחראי על הפלומתיות של האפרסק) אבל אין שום קשר לשזיף, לא ממנו הנקטרינה קיבלה את העור החלק שלה.

נקטרינות, ודודניהן האפרסקים הגיעו אלינו מסין. נסו לדמיין גבירה סינית בתלבושת מסורתית מפוארת מטיילת לה בינות לעצי הפרדס, ניחוח הפריחה עומד באוויר, השמשיה מגינה על פניה מפני השמש (לא יאה למעמד הגבירות להשתזף, עור לבן כמו פנינה הוא חלק מהעניין) והיא מושיטה יד לעבר אחד העצים וקוטפת פרי אדמדם ובשל עם כתם צהבהב עליו (אני מבינה שאם יש פרי, כבר אין ניחוח פריחה, אבל הייתי צריכה את שניהם בשביל הסצינה כאן).

היא מקרבת את שפתיה לפרי, נועצת בו שיניים סיניות קטנות ואומרת "ממ… טעם נקטר האלים…" כי נקטרינה, לפחות מבחינת הסינים, היתה נקטר האלים (קל לראות כאן את ההקבלה הלשונית). פרי מתוק במידה וחמצמץ במידה, עסיסי אבל לא מיימי. אני תוהה אם הם גם היו מודעים ליתרונות התזונתיים והבריאותיים שלו – ומניחה שכן, גם אם לא הצמידו לפירות שלהם תויות שבהן מפורט כמה קלוריות, חלבונים, שומנים (!) נתרן וסידן יש בכל 100 גרם תוצרת, הסינים, בתור עם שהרפואה המסורתית שלו הכילה קשר הדוק לתזונה מאוזנת, כנראה ידע טוב מאוד מה טובות ההנאה של הגוף מאכילת נקטרינות.

בין כל השלל הזה, הנקטרינות משמחות אותי במיוחד – סמל לפרי קיצי מושלם: עסיסי ומלא במיץ (כדי לספק לגוף מים) וגם סוכר פשוט וזמין (כדי לתדלק את התאים, אבל לא לחייב אותם לפרק אוכל כבד ומסורבל בשביל הפחמימות, כמו לחם). אני אוהבת לראות את הפריחה שלו על הענפים, שהיא עדינה ואלגנטית כמעט כמו זו של הדובדבן ועשירה כמעט כמו זו של השקדיות – אבל מגיעה כשהשקדיות כבר עירומות מעלי כותרת לבנים-ורודים, והעין שוב שמחה.

אני אוהבת גם את הריח שלו, שעושה לאף בקיץ את מה שעושה לו ריח התותים בחורף – מפתה ומערסל, ממלא את כל כולו ומושך אחריו כמו החלילן מהמלין לקחת חופן מהפרי ולנעוץ בו שיניים. המהדרין ובעלי כוח הרצון הרב במיוחד עוד מספיקים לשטוף, ואולי גם לחתוך לקוביות ביחד עם איזה תפוח ופפאיה, אבל באמת שלא חייבים…היא טעימה גם לצד קייל (תנסו!), אולי בגלל ששניהם מלאים בויטמין K ואולי כי זה סתם שילוב מוצלח בין מתיקות הנקטרינה לקראנצ'יות של הקייל.

הנקטרינה, כמו גם האפרסק וגם השזיף הגיעה אלינו מסין (אבל זה עדין לא מצדיק את האגדה האורבנית על ההכלאה בניהם!). היא עשתה סיבוב קצר דרך איראן, פרס של אותם ימים (משם נוצר השם א-פרס-ק), נחתה נחיתה רכה ביוון, ותפסה טרמפ נינוח עם אלכסנדר מוקדון לכיוון אגן הים התיכון.

גם בארץ, בימי קדם שבהם הוזכרו בתלמוד ובמשנה ה"פרסקין והשקדין" ידעו להתאים בחכמה את המזונות לגוף, כך ש"יהיו מזונותיך תרופותיך" (ולא "יהיו מזונותיך כרטיס הכניסה למערכת יחסים ארוכה עם רופאיך"). כמו קרובי המשפחה שלה, גם הנקטרינה שייכת לזן הנשירים, ולמאובקים – לא לאלו המכוסים באבק דרכים, אלא לאלו שאוהבים שדבורים מבקרות אותם, מביאות להם קצת מהאבקנים של השכנים ולוקחות קצת מהאבקנים שלהם הלאה, לפרח הנקטרינה הבא.

אילו דברים טובים ארוזים להם בתוך חופן נקטרינות? שמחה ששאלתם. נכון שנקטרינה טעימה לכם בקערית סלט עם קייל ? זה בגלל שבשניהם יש לא מעט ויטמין K ולכן הם אוהבים להשתלב ביחד במאכלים (הנה, ככה מתחילות אגדות אורבאניות ,כלומר בשניהם אכן יש הרבה ויטמין K, אבל שאר התיאורים הרומנטיים הם שלי, כמובן).

מארחים להם חברה ויטמין A, ויטמין E וגם ויטמין C– שלמרות שמקפידים לצרוך אותו בחורף, הוא אקטואלי לא פחות גם בקיץ, במיוחד כשמסתובבות בחוץ כל מיני קורונות. מעבר לאלו יש גם מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ והמון ויטמינים מקבוצת B. חלק נכבד מהם שוכן בתוך הקליפה, שהיא כידוע עדיפה בצורתה האורגנית .

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

חציל

כרוב

מנגולד

סלרי

פטרוזיליה


בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

קייל

כוסברה

שומר

 

בסלי הפירות האורגניים:

בננה

תפוז

חצי אבטיח

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

תפוח עץ

מלון

 

ארגז ירקות אורגנים:

תרד

שורש סלרי

מגולד

שמיר

סוג של חסה

צנונית

בצל ירוק

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂