HE

EN

מה יש בקיווי אורגני שהופך אותו לאורח רצוי אצלנו בצלחת?

הגיעה אלינו הדומדמנית הסינית. האפרסק השמשי. הפרי הקסום!

 

 

אפשר להמשיך את המילים הנרדפות לפרי הזה – פרי הציפור הלאומית של ניו-זילנד, מלון קטן (melonnete), אבל בסופו של דבר – כולם מסתכמים בקיווי. כן, קיווי. את סבב השמות המוזרים התחילו הסינים. הם גידלו להם פירות בנחת, בעיקר בדרום סין ונהנו מהם מאוד. בשנת 1904 הגיעו זרעי הפרי לניו-זילנד- נשתלו, טופחו, הושוקו באהבה, ועד מהרה הפרי החל להתפשט. בשנת 1924 החליט בוטנאי בשם היווארד (Hayward) שכדאי לניו זילנד שיהיה לה זן משלה, ופיתח אחד – שנקרא עד היום על שמו. חיילי ארה"ב שבילו זמן מה בניו-זילנד בימי מלחמת העולם השניה גילו אותו ואהבו, ועם הזמן התפשט הקיווי לשאר העולם. ב-1959 נושא השם הסתבך מעט, כשחברה ניו-זילנדית ביקשה למסחר את הגידול ולמצוא לפרי שם מסחרי מייצג. השם "דומדמנית סינית" נראה בעייתי בשנות המלחמה הקרה שהתחוללה דווקא אז, ולאחר סיעור מוחות הוחלט על "קיווי" – כי אם יש ציפור לאומית והפרי בעל דמיון מסויים אליה (היא לא ירוקה מבפנים עם גרעינים, אם תהיתם. צבע הנוצות מעט מזכיר את הקליפה), אז יש שם זוכה.

 

מה יש בקיווי אורגני שהופך אותו לאורח רצוי אצלנו בצלחת? המון! יש בו לא רק את הכמות הנדרשת ליום של ויטמין סי (כלומר הרבה יותר מתפוז, שקיבל יחסי ציבור מעולים בענייני ויטמין סי), אלא גם אשלגן, מגנזיום, סידן, זרחן וגם ויטמינים מקבוצה B. תחמושת מושלמת לקראת החורף (בנוסף – לפי הרפואה הסינית, פירות הדר עלולים ליצור לחות וליחה מוגברת בגוף. פעמים רבות בחורף אנחנו דווקא מעוניינים להיפטר מהליחה שזולגת מהאף אצל כולם, אבל לא להתפשר על צריכת ויטמין סי שנדרש כדי להרחיק כל מיני תחלואי חורף אורבים. הקיווי האורגני יכול להיות פתרון מצויין).

הקיווי מצויין לא רק למערכת החיסון – הוא גם מוריד רמות של טריגליצרידים ומאזן כולסטרול לטובת הכולסטרול הטוב, מה שהופך אותו לגורם מרתיע למחלות לב וכלי דם למיניהן (והוא הרבה יותר טעים מהתרופות שמשמשות לאותה המטרה…). מחקרים שונים מקשרים אכילה סדירה של קיווי עם ירידה בסיכון לבעיות במערכת העיכול (הקיווי טוב בפירוק המזון שבדרכו לקיבה, במיוחד כזה שמכיל הרבה חלבונים,ולכן בעזרתו כל המערכת צריכה לעבוד פחות קשה בהמשך ויש פחות סיכוי לסבול ממעי רגיז). הקיווי עשוי גם לחסוך בעיות ראיה כגון ניוון מקולרי, מקל על תסמיני אלרגיה ואסטמה אצל ילדים, משפר את מראה עור הפנים וגם תורם לשנת לילה טובה. וכל אלו – בפרי נחמד, חמצמץ וטעים. כמה טוב שהטבע חנן אותנו בארגז כלים כל כך עשיר כדי שנוכל לשמור על עצמנו.

 

קיווי אורגני אפשר לאכול ביחד עם הקליפה – היא מכילה הרבה חומרים טובים כמו ויטמנים ואנטי אוקסידנטים, וכמו עם כל פרי אורגני לא צריך לחשוש משאריות חומרי הדברה שעלולים להישאר על הקליפה.

אז איך אוכלים קיווי אורגני? אם השתעממתם מהשיטה הישנה והטובה של לפרוס לפרוסות דקות ולנשנש, או לאכול עם כפית – הכי קל להוסיף קיווי לסלט פירות, הוא מאזן כל הרכב פירות שתכניסו פנימה עם הטעם החמצמץ שלו. אפשר גם להכניס לבלנדר,עם תפוח ירוק ומעט נענע, או להתפרע לגמרי בגזרת הקינוחים – תוספת לעוגות, או צ'אטני. אני הכי אוהבת את הגרסה הפשוטה – קיווי, כפית, וזהו.

כתבתי בעבר על הקיוי

שלכם,

צוות הגינה ומגי

 

וצפוי לנו בסלי הירקות האורגנים (או הפירות..):

בצל

לימון

חציל

גמבה

תרד תורכי

עגבניות

חסה

מלפפון

תפוחי אדמה

 

בסלי הירקות האורגנים הגדולים:

גזר

שמיר

אבוקדו

 

בסלי פירות האורגנים:

קרמבולה

תפוזים

קלמנטינה

פומלית

פרי הכוכב

 

בסלי הפירות האורגנים הגדולים:

קיווי

פומלה

היי, אנחנו מחכים לך 🙂