HE

EN

…באנו חושך לגרש – עם שמן קוקוס

השנה חנוכה הגיע בזמן חמים ונעים למדי. שנה שעברה באותו הזמן היה כבר קור ממש, גשם, והרצון להכנס למטבח להתחמם מול התנור וגם ללעוס איזו סופגניה היה ברור. השנה, למרות שכבר טפטף עלינו קצת גשם טוב, חנוכה הגיע בימים חמימים – אמנם כשאני יוצאת החוצה בבוקר אני מכורבלת לי במעיל טוב או בסוודר עבה כי את צינת החורף מרגישים היטב בבוקר וגם בלילה, אבל איך אומרים – זה עדיין לא "קשוח". עד כדי כך שבמהלך היום עוד אפשר להסתובב בחולצה קצרה.

אבל בכל זאת, מרגישים את החורף מהמהם ומזמזם לו סביב. בדרך כלל חנוכה מגיע באיזור אמצע-סוף דצמבר, כשהחורף לא רק מהמהם אלא שואג בכל פה, קרוב ליום ההיפוך החורפי – היום בו שעות האור הן המעטות ביותר ושעות החושך סוגרות עליהן מכל כיוון. ביום ההיפוך החורפי חוגגים, מקדמת דנא, ברחבי כל העולם, את העובדה שרוב החושך כבר מאחורינו. שאת רוב התקופה החשוכה והקרה כבר עברנו – ומכאן והלאה ילכו הימים ויתמלאו אור. ולמרות שאנחנו כבר מכירים את הטריק, ויודעים שמדובר בסך הכל בעניין מחזורי, ונכון שעכשיו יש המון שעות חושך, אבל עוד מעט יחזור האור – עדיין, יש צורך לציין בקול רם ולחגוג. החושך והקור מביאים איתם איזו התכנסות פנימה, יש הקוראים לה השתבללות, ולפעמים גם מצב רוח אפרורי ורווי גשם. בראש, אנחנו יודעים שאחרי החורף בוא יבוא אביב, אבל בלב – הלב מבקש אור, ועכשיו.

מה עשו כל עמי העולם, עידן ועידנים אחורה כשתקף אותם בלוז החורף? חגגו, עם אור, וחום, וחברה טובה. לאינקה, למשל היה את ה "אינטי ריימי" – חג השמש. דווקא בשיא החשיכה, מדליקים משואה, נר, אבוקה ומדורה, מזמינים את השכנים הטובים את החברים והמשפחה ויושבים יחד, לשיר, לאכול ולגרש את החושך והעצבות והחשש – ואולי השמש לא תחזור? אנחנו חכמים ונבונים, מלאי טכנולוגיות ומדע כרימון, יכולים להציץ בתחזית מזג האוויר שבוע ואפילו יותר מראש, לדעת מתי לקחת מטריה, מתי צפוי שלג ומתי תציץ השמש, אבל פעם – לא ידעו. ותקופות קרות וחשוכות תמיד הביאו איתן את החשש – עד כמה עז יהיה הקור? האם יספיק המזון שנאגר עד סוף החורף?

גם לא היו כל כך הרבה אמצעים להפצת אור ולהרחקת התוגה – ללא חשמל, עם נרות בצמצום, בלי סדרות בינג', ובלי ערימת ספרים ליד שמיכת הפוך החורפים היו זמן לתרדמה, או להתכנסות. מה היו עושים המכבים בלילות הארוכים הללו? אם הם היו בעניין של ללבב לביבות, סביר להניח שהם הסתדרו בלי תפוחי אדמה (שטרם הגיע לאיזור בימים ההם ובזמן הזה) ולכן הניחוש הכי מושכל הוא – עדשים אדומות ועשבי בר, שגדלו לתפארת בתקופה הזו של השנה, הרוויה בגשם. מי שמעוניין לשחזר את החוויה יכול להשתמש בעלי הסלק והצנון, המגיעים אליכם כשהם מחוברים לשורשים שלהם. הכי כדאי לטגן עם שמן קוקוס – למרות שכנראה גם אותו לא היה למכבים, הוא מתחמצן פחות בטמפרטורות גבוהות, וגם נותן טעם מעניין ללביבות. האופציה האחרת (שגם חוסכת את טרחת הטיגון) היא לאפות אותן בתנור. מתכוני לביבות מעניינים תוכלו למצוא כאן.

חג שמח ומואר, ולבריאות!

שלכם,

מגי וצוות הגינה

 

וצפוי לנו בסלי הירקות האורגנים (או הפירות..):

עגבניות

חסה

מלפפון

תרד ניו זילנדי 

פלפל

קולרבי

פלפל

גזר

תפוחי אדמה

כוסברה

לימון

 

בסלי הירקות האורגנים הגדולים:

חציל

בטטה

סלק עלים

 

בסלי פירות האורגנים:

תפוזים

קלמנטינה

קיוי

בננה

 

בסלי הפירות האורגנים הגדולים:

פומלה

קרמבולה

בננה

 

מזכירה לכולם, שאפשר לבצע הזמנות אישיות על פי בחירתכם אצלנו באתר…

היי, אנחנו מחכים לך 🙂