HE

EN

זה פרי? זה ציפור?

 

אנחנו רגילים שקוראים לפירות וירקות על שם הצורה שהם יוצרים, שמזכירה לפעמים משהו דומה (כמו למשל האבוקדו, שהזכיר לאצטקים… ובכן, אשכים).  

לפעמים השם קשור לתכונה בולטת של הפרי – כמו הצבע, או הטעם… אבל לפעמים, כנראה שהיצירתיות עולה על כל דמיון והמקומיים מחליטים שהדבר שהפרי הכי דומה לו הוא… ציפור. קחו למשל את הקיווי – אפור- חום ושעיר מבחוץ (ויש גם אחד שהוא אמנם חום מבחוץ, אבל לא שעיר, וגם צהוב מבפנים ויותר מתקתק), ירוק וחמצמץ מבפנים. כשהניו זילנדים חיפשו בשבילו שם (אחרי שהביאו אותו לניו- זילנד מסין) הם החליטו שהדבר שהפרי הזה הכי מזכיר להם הוא את הציפור הלאומית. ולכן – נקרא שמו בישראל קיווי. ליתר דיוק, לפני ששמו בישראל בכלל נקרא, הוא גדל בצורה מסחרית בניו-זילנד, ולאחר שהניו-זילנדים הבינו כי טוב ורצו להתחלק עם שאר העולם בפרי הנפלא הם התחבטו ארוכות לגבי השם. האופציה לקרוא לפרי על שם ארץ המקור ירדה מיד מהשולחן, היות והימים היו ימי המלחמה הקרה, והעולם המערבי לא העריך ביותר את סין בימים ההם. לא דומה בכלל לשם שנתנו לו הסינים – "אפרסק שמשי", אבל ניחא.

לקיווי יש כמה תכונות מפתיעות. קודם כל, הוא מקור מצויין לויטמין סי. אנחנו אמנים יכולים להסיק את זה מהחמצמצות שלו, אבל העובדה שהוא מלא בויטמין סי יותר מפירות הדר מפתיעה, היות והתרגלנו לחשוב עליהם בתור הנציגים הרשמיים והמכובדים ביותר (מבחינת כמויות שהם מכילים) של הויטמין הזה, והנה, מסתבר שקיווי אורגני אחד מכיל כמעט 100% מהצריכה המומלצת של ויטמין סי ליום לאדם מבוגר.

התכונה השניה היא – שהקליפה שלו אכילה. לא רק שהיא אכילה, אלא שהיא גם עשירה בסיבים תזונתיים ולכן משמחת מאוד את מערכת העיכול (הקיווי גם עשיר ביותר בנוזלים – שילוב חשוב ביחד עם סיבים תזונתיים). מעבר לכך, בקיווי יש גם חומר שנקרא "אקטינידיה" שעוזר למערכת העיכול לפרק חלבונים שמצויים במאכלים כמו ביצים וגבינות, ולעכל אותם בצורה קלה יותר. נוגדי החמצון שבו עוזרים לא רק לספיגה טובה יותר של ויטמין סי, אלא גם מגינים על תאי הגוף מפני רדיקלים חופשיים שעלולים להזיק למבני הדנ"א הרגישים בתוך התאים…

חומרים טובים אחרים שנמצאים בקיווי הם אשלגן, זרחן, ברזל, סידן, אבץ וגם המון ויטמינים מקבוצת ה-B. משמעות הדבר היא שאכילת קיווי תורמת גם לשמירה על ערכים יציבים של לחץ הדם, שמירה על מאזן חומציות, מגינה עלינו מפני התפתחות טרשת עורקים, מחלות לב ושבץ מוחי. קיווי בינוני מכיל כ-30% מצריכת ויטמין ה-K המומלצת לאדם מבוגר – ויטמין לא שכיח כל כך, שחשוב לשמירה על בריאות העצם, וגם תורם לשמירה על רמת קרישיות הרצויה של הדם. הקיווי גם תורם למראה עור הפנים (גם על ידי צריכה במזון, וגם כרכיב מעולה להכנת מסיכות יופי ביתיות, זולות, אפקטיביות וטעימות גם) – ויטמין A וגם E שבו מבהירים, מוסיפים לעור גמישות, מנקים ומחטאים. איך מכינים? פשוט מאוד, מוציאים את תוכן הפרי ומורחים על פנים נקיות, משאירים מספר דקות ושוטפים במים. אפשרות נוספת היא להשתמש בקיווי חצוי כדי לעסות את הפנים – הגרעינים השחורים הקטנים יוצרים יופי של אפקט פילינג…

 

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

גזר

פלפל

פטרוזיליה

תרד

סלרי עלים

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

בצל

כוסברה

סלק

 

בסלי הפירות האורגניים:

פומלית

בננה

תפוז

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

פומלה  

קלמנטינה

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

קייל

שורש סלרי

מגולד

בזיליקום

רוקט

סוג של חסה

נענע

נבטים

שמיר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂