HE

EN

הפוך גוטה, הפוך

Solstice, Maggie

היינו כל כך עסוקים (בטקסי סיום ומסיבות סיום ומבול של ימי הולדת ובת מצוות לכל אלו שלא חגגו עד עכשיו… וזו רק רשימה חלקית) וכל כך התרגשנו מהימים הקרירים שכיבדו אותנו בנוכחותם, שלא שמנו לב שהמועד הרשמי, זה שאחריו הקיץ ללא ספק כבר כאן, הגיע ועבר. לפניו עוד ניחשנו לפי כמות החום בחוץ, לפי הגעתן או התעכבותן של המדוזות, לפי ימי החופש של הילדים והמהירות שבה מתמלאים המקומות בקייטנה, לפי התיאבון של היתושים, לפי הכתמים על החולצות מאיסוף תות-העץ… אפילו לפי הצהלות של הילדים בשכונה שנהנים ממשחקי מים. ב-21 ליוני הגיע ועבר יום ההיפוך הקיצי, ועכשיו רשמית, קיץ (זה נכון שחם לנו גם אם זה לא היה רשמי, אבל בכל זאת)

בימים שבהם לאנשים היה הרבה יותר זמן פנוי (ממסכים, לא מעבודה), הם נהגו להרים עיניים לשמיים. השמיים סיפרו אם יש יום מעונן, אם נראה ענן ארבה באופק, האם מתקרבים ענני סערה או סופת חול, האם יש ענני אבק מפרסות סוסים שועטים… וזו גם היתה אחת האלטרנטיבות הבודדות מלהסתכל על הקרקע כל הזמן… לפעמים רוצים לגוון.

אז בימים הללו, שאנשים הרימו הרבה פעמים מבט בוחן (או מבט מתחנן, או מבט של הודיה…) אל השמיים היה להם הפנאי ותשומת הלב להבחין בשינויים שלא זוכים לתשומת ליבו של האדם המודרני, לפחות לא באותה מידה. הם שמו לב לאופן שבו השמש נראית בשמיים – האם היא נראית עוצמתית או חלשה יותר, מאירה או עמומה, גבוהה או נמוכה. הם גם שמו לב לתנועת גרמי השמיים האחרים, ביום ובלילה, ומתוך הפלא הזה חיפשו חוקיות. החוקיות הזו היתה חיונית, בעידן חוסר המידע, כדי לנסות ולהסיק מסקנות שיאפשרו לבני השבט להגביר את הסיכויים שלהם לשרוד – אילו סימנים מבשרים על אסון מתקרב, ואילו על הזדמנות?

Solstice, Maggie

אלו שעקבו אחרי מסלול השמש, יכלו לשים לב שבחלק מהשנה שעות האור שלה מתקצרות והיא נראית רחוקה יותר, והימים קרים בהתאם, ואילו בתקופה אחרת של השנה, בתקופה החמה, יש גם יותר שעות אור, והשמש היא לא "שמש שקרנית".

ההבדלים הללו מגיעים לשיא – ביום ההיפוך החורפי, שבו השמש היא בנקודה הרחוקה ביותר מחצי כדור הארץ הצפוני (היות והכדור לא באמת עגול אלא קצת אליפטי, והיות והוא גם קצת נטוי על הציר כשהוא מסתובב סביב השמש, נוצרים המרחקים האי סימטריים הללו בין חצי הכדור הצפוני והדרומי). ביום ההיפוך הקיצי, זה שהיה כאן לא מזמן, השמש בנקודה הקרובה ביותר לחצי כדור הארץ הצפוני.

בין לבין, יש יומיים שהם ימי השוויון – כלומר כמות שעות האור זהה לכמות שעות החשיכה. עדיין לא הגענו ליום השוויון, אבל היות ויום ההיפוך כבר עבר, אפשר גם לראות את זה ככה (מוקדש לכל אלו שכבר מתגעגעים לחורף): מכאן והלאה אנחנו הולכים ומתקרבים אל יום ההיפוך החורפי.

תהנו מהקיץ (הגיעו מנגו! ואפרסק פיתה!), ואל תשכחו לפנק גם את הירקות האורגניים שלכם במקלחת צוננת ומרעננת, לפני שאתם מייבשים אותם היטב (חשוב!) ומכניסים למקרר.

 

 

לבריאות!

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

בצל

חציל

פטרוזילה

מנגולד

דלורית

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

כוסברה

כרוב

גזרים

 

בסלי הפירות האורגניים:

אבטיח

בננה

אשכולית אדומה

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

מלון

עוד בננה

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

קייל

סלרי עלים

בצל ירוק

שמיר

תרד

חסה מיקס

בזיליקום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂