HE

EN

אשכולית אדומה – קטנה, מטריפה ומתוקה

בדרך כלל פירות הדר מבשילים במהלך החורף, אך בחקלאות המודרנית ובמדינה כמו ישראל לפעמים הם מפתיעים ולכן השנה בורכנו בגינה, באשכוליות אדומות נהדרות בחודש יוני וזו הזדמנות נפלאה לחפור על הפרי המיוחד הזה.

האשכולית לזניה אמנם ביקרה במדור הזה, אך תמיד נעים וטעים להיזכר בפרי הזה ובאשכולית אדומה בפרט, כי מהרבה בחינות מדובר בזן שגם מציג תכונות של פרי שונה לחלוטין.

אבל לפני שמגיעים לאשכולית האדומה, צריך להקדיש כמה מילים לאשכולית, כי בשונה מהתפוז, הפומלה, האתרוג והלימון ששורשיהם עתיקים, האשכולית היא פרי חדש שפותח באי הקריבי ברבדוס במהלך המאה ה-18. האגדה מספרת שספן בריטי שהגיע למקום עשה הכלאה בין תפוז לפומלה וכך נולדה האשכולית. האם האגדה נכונה? אין לי מושג, אבל האשכולית הכן נולדה בברבדוס ומסוף המאה ה-18 התחילה להתפשט לאזורי גידול הדרים בכל העולם.

הטעם העמוק החמצמץ של האשכולית הממדים הגדולים שלה עד מהרה התחבבו על החך המערבית. אז מאיפה הגיע האשכולית האדומה?

על פי רוב בשר הפרי של פירות הדר יהיה צהוב, כתום ומופע 'הדם' הוא יחסית נדיר. מה שיפה הוא שזני הדרים אדומים אינם תולדה של הכלאה מכוונת, אלא של ניצול מוטציה טבעית נדירה שגורמת לייצור עודף של פיגמנט שנקרא אנתוציאנין. מדובר בפיגמנט שמסייע לצמח להתמודד עם רמות גבוהות של קרינת UV (ואולי זו הסיבה שאנחנו פוגשים את האשכולית האדומה גם בקיץ) ונחשב גם כנוגד חמצון חיוני עבורנו, בני האדם.

באמצעות המוטציה הזו הצליחו לקבע זנים תפוזי דם כבר במאות קודמות, אבל לאשכולית, שהיא בעצמה פרי חדש זה לקח קצת זמן.

הדעה הרווחת גורסת שמקור הזן העיקרי של אשכוליות אדומות (זן הרובי) במוטציה שהתגלתה מטע אשכוליות קטן בדרום טקסס בשנת 1929. המוטציה שהתרחשה באופן ספונטני בעץ אחד, משכה את תשומת ליבו של החקלאי הטקסני שטעם את הפרי המוזר והחליט לנסות לקבע זן חדש וזה מה שקרה.

במקרה של האשכולית האדומה, המוטציה לא הביאה עמה רק עודף אנתוציאנין, אלא גם שינוי נוכח בטעם ועוד בגזרה שהאשכולית תמיד היתה נחותה בה – המתיקות.

לאשכולית המסורתית יש טעם חמצמץ שניתן לכנות 'טעם נרכש', אך כלל החך המודרני מעדיף מתוק. אנתוצינין אין טעם מתוק, אך אשכולית הרובי הטקסנית, היא לא רק אדומה מאוד, היא גם מתוקה מאוד.

למה? אין לי מושג, אבל עובדה. לפעמים מוטציות משנות מערך שלם של תכונות. במקרה של אשכולית הרובי האדומה ושלל הזנים שפותחו ממנה, התוצאה היא אשכולית קטנה, אדומה ומתוקה. אני לא מתלוננת. גם אתם לא אמורים להתלונן ופשוט ליהנות ממנה, כי אין כמו פלחי אשכולית אדומה צוננים וכוס קאמפרי ( על בסיס אשכולית אדומה) בשביל לסיים ליל של ראשית הקיץ.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂