HE

EN

זרעי צ'יה – מעוררים ערגונות

חובבי מזון הבריאות בקהל מן הסתם מכירים זרעי צ'יה. מצד שני, רובכם כנראה עדיין לא החלטתם אם צ'יה זה תבלין או סופר פוד.

בדיוק בשביל זה אני פה לעזור, אז בהקשר התהיה מהמשפט הקודם – אמ;לק: גם וגם כי זרעי צ'יה הם גם סופר פוד שמהווה מקור מעולה לסיבים תזונתיים, חלבונים, מינרלים וחומצות שומן בלתי רוויות כמו חומצה לינולאית וחומצה אלפא לינולנית; באותה נשימה יש להם טעם עדין וארומה ייחודית שיכולים להיות תחליף מרענן ובריא יותר לזרעים נפוצים המשמשים לאפיה ותיבול, כמו למשל זרעי פשתן.

אז אחרי שהבנו שזרעי צ'יה זה גם טעים וגם בריא נענה על השאלה הבאה: מה זה, זרעי צ'יה? ובכן, כמו שאתם מנחשים, אכן מדובר בזרעים של צמח בשם צ'יה.

הצ'יה, המכונה גם 'מרווה היספנית' על זניה גדלה ביבשת אמריקה, היא קרובת משפחה של הנענע (וכן ניתן לחלוט עלי צ'יה טריים אבל לא לשם כך התכנסנו היום).

מבחינת התרבות הפרה קולומביאנית שהתקיימה בדרום היבשת לפני שהאירופאים באו לבזוז אותה, צמח הצ'יה מילא תפקיד מרכזי. אפילו מאוד מרכזי, יש המון עדויות מתחריטים קדומים שמציגים את הצ'יה כמנחה שהוענקה לאלים וכמקור מזון מרכזי והיום הגישה הרווחת היא שהוא היה לא פחות חשוב מהתירס בחברות הקדומות האלה וזה ישר מזמין תהייה.

התירס הוא היום אחד הגידולים הכי נפוצים בעולם ועושים ממנו הכול (קמח, סוכר ודלק ביולוגי זו רק רשימה חלקית), מאחר שהוא גם מרכיב המזון העיקרי של חיות משק, אפשר לטעון שכאשר אנחנו אוכלים בשר או ביצים וכאשר אנחנו צורכים מאכלי חלב – אנחנו בעצם אוכלים פופקורן (תוכלו לקרוא יותר על האופן בו התירס השתלט על העולם כאן).

נשאלת השאלה, אם מבחינת האצטקים התירס והצ'יה היו בנקודת זינוק דומה, למה הצ'יה היום נחשב למאכל די איזוטרי בעוד התירס הפך למגה אימפריה?

האמת שאין לי תשובה טובה. אנחנו יודעים שהספרדים התלהבו מאוד מהתירס וכבר במהלך המאה ה-16 הוא הפך לגידול נפוץ באירופה ואסיה.

הספרדים אמנם פגשו את הצ'יה ותיעדו את השימוש הנרחב בזרעים, שאינו שונה מהותית מהשימוש שאנחנו עושים בהם היום. אך עובדה, רק בסוף המילניום הקודם זרעי צ'יה הפכו פופולריים באירופה וגם 'הפופולריות' הזו היתה ועודנה בעיקר בנגזרת של הסצנה הטבעונית או עולם מוצרי הטבע.

זה חבל, כי זרעי צ'יה הם לא רק בריאים מאוד אלא גם מביאים עמם טעם וארומה מרעננים שיכול לשדרג סלטים ומאפים וגם משתלב יפה בשייקים מכל הסוגים. אז אם לא יצא לכם לתהות על קנקנה של הצ'יה, יש לנו עכשיו בגינה זרעי צ'יה מעולים מגידול אורגני וייבוש שמש.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂