HE

EN

כמעט הכל דבש

ראש השנה שמח! הנה חלפה לה עוד שנה… 

למרות שזה הדבר האחרון שאפשר להגיד על השנה שחלפה לה. אמנם התבואה הבשילה בשדות כמדי שנה, והילדים התבגרו עוד קצת, וגם אנחנו, אבל זו היתה השנה שלימדה אותנו את כוחה של אי הודאות –כשפתאום השגרה המוכרת הפכה למבול של אירועים חדשים להתמודד איתם.

עוד חג עובר עלינו בסגר, בלי טיולים ובלי חוג המשפחה הקרובה והמורחבת, ומלמד אותנו כמה המעגל הזה חשוב לנו, וכמה הכל שברירי. אני מקווה שזה גם מלמד אותנו לעצור לרגע (כי חייבים, בעצם) ולהתבונן במה שיש, ולהוקיר עליו תודה. מקווה שהכנתם מראש תפוח אורגני טעים לטבול בדבש – וכמובן דבש טעים ומתוק.

דבש הוא אחד החומרים הכי עתיקים שנכנסו למזונו של האדם (נמצא דבש בפירמידות), וגם אחד החומרים שמדגישים את התלות העצומה שלנו בבעלי חיים. ללא הדבורים, לא רק הדבש יעלם מעל שולחננו (וכפי שתכף נראה זו תהיה אבידה לא נעימה בכלל), אלא שגם כל אותם פירות שתלויים בהאבקה ייעלמו מהנוף.

הפירות הללו הם לא רק תוספת נחמדה בצלחת שלנו – הם חלק מאוד עיקרי ממה שאנחנו אוכלים: נסו לדמיין את העולם ללא אפרסקים, דובדבנים, אבוקדו, כל עצי ההדר – בעצם, רובה הכמעט מוחלט של ההאבקה בחקלאות מתבצעת על ידי דבורים.

בשנים האחרונות נצפית ירידה תלולה במספרן של הדבורים, בארץ וגם בעולם, בגלל שלל סיבות שעולם המדע עדיין חוקר: התרבות השימוש בחומרי הדברה, מחלות שתוקפות את הדבורים, וגם תזונה לקויה, אשר גם אצל הדבורים, בדומה לבני האדם, עלולה לפגוע במערכת החיסון.

גם האכלת דבורים בסוכר, כתחליף למזונן הטבעי, הצוף, בארצות קרות פוגעת בהן ובאיכות הדבש – למרות ששכנוע דבורים להמנע מסוכר זמין עלולה להתברר כמשימה לא קלה (כמו שמוכיח מקרה שבו התקבל דבש ירוק וכחול מכוורת שהוצבה באיזור של מפעל ממתקים).

האנושות ניזונה מדבש משחר ההיסטוריה, אפשר להגיד. לפני אלפי שנים, ברחבי כל העולם – במצרים העתיקה, בזימבבואה, בספרד רדו אנשים דבש מנחילי בר ומכוורות של דבורים מבוייתות, ואף השאירו אחריהם ציורים וסיפורים המעידים על כך.

כמו עם מאכלים אחרים שהפכו להיות קרובים לצלחת, דבש נקשר גם לפולקלור – תלו בו תקוות לשיפור כח הגברא (והלעיטו בו חתנים לפני יום חופתם, וזוגות נשואים טריים חודש שלם לאחר חתונתם, ועל כן שמו – "ירח הדבש").

המצרים השתמשו בו כדי להרות, ללדת, להבריא (הוא היה רכיב חשוב במאות מתכוני תרופות) ולמות (דבש היה חלק מרכיבי נוזל החניטה). הם שמרו כדים ממנו ליד המתים כדי לצייד אותם בדבש לקראת חייהם בעולם הבא, וגם הביאו ממנו מנחות לאלים שלהם.

במסופוטמיה העתיקה שפעו דבש על אבני מפתן של מקומות קדושים, וביוון הביאו ממנו מנחות לאלים – והאמינו שהאלים עצמם ניזונו בו בילדותם.

הדבש (הלא מחומם!) נחשב לחומר אנטי ויראלי ובקטריאלי מצוין– ולכן מורחים אותו על פצעים (במיוחד בתוך חלל הפה) ומוסיפים אותו למוצרי קוסמטיקה.

הדבש הוא גם חומר משמר איכותי, עקב יכולתו לעכב התרבות בקטריות. מבחינה תזונתית הוא ממתיק נהדר – מתוק יותר מסוכר ודל ממנו בפחמימות, עשיר בויטמינים (במיוחד מקבוצה B וגם ויטמין C) ומינרלים מגוונים – נחושת, סידן, זרחן ומגנזיום, וגם כאלו שפחות נפוצים – כמו צורן, מנגן, נחושת וזרחן.

שתהיה לנו שנה מתוקה מדבש!

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

תרד

כרוב

דלעת 

בטטה

פטרוזיליה

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

חציל

כוסברה

סלק עם עלים

 

בסלי הפירות האורגניים המוגדלים (חדש – 70 שח):

אגסים

אשכולית

בננה

תפוז

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם (חדש – 100 שח):

רימונים

מנגו

 

ארגז ירקות אורגנים:

סלרי

מנגולד

שמיר

סוג של חסה

נבטים

בצל ירוק

תרד

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂