HE

EN

שעתו היפה של הסלק

"מתחשק לך בורשט? " שאלה אותי חברה בטלפון.

 ניסינו לקבוע זמן ומקום להיפגש, ואני לא חובבת בתי קפה גדולה, ובחוץ קר, אז הברירה היתה בין להיפגש אצלי לבין להיפגש אצלה, וכמו שמתווכחים בצורה חברית ובחצי צחוק מי ישלם במסעדה, ובסוף מחליטים לעשות תורות, החלטנו גם אנחנו לעשות תורות. הפעם היא תארח אותי, ובפעם הבאה אני אארח אותה. עכשיו נשאר רק להחליט במה היא תפנק אותי. ככה זה, כשמישהו משקיע מאמץ כדי להכין לי משהו טעים מעשה ידיו (ועוד חם, ועוד בחורף ועוד כשגשם בחוץ), אז זה לגמרי בגדר פינוק – שאני מקבלת בשמחה. "מתחשק לי מרק טוב" אמרתי. "מרק של חורף, שנאכל אותו עם פרוסה של לחם עבה, בקעריות החרסינה היפות והכבדות האלו שלך ונסתכל על הגשם בחוץ". כבר הרגשתי שאני מתגעגעת אליה. "אז אולי מתחשק לך בורשט?" היא שאלה. בהתחלה לא הבנתי. בורשט? נשמע לי מוכר… "נו, בורשט, מרק סלק" היא אמרה. זו לגמרי לא האפשרות שהיתה לי בראש, אבל אמרתי "נשמע נהדר".

אני אוהבת לעבוד עם סלק. את כל החלקים של הסלק. דרך טובה לבדוק את מידת הטריות של הסלק היא לבחון את העלים שמחוברים אליו – עלים רעננים, ירוקים-אדומים יעידו על סלק שמח. מיד אחרי שוידאתם את הנושא, כדאי להפריד בין הסלק לבין עליו, היות והסלק הוא בעצם המחסן של הצמח, ומבחינת העלים, ברגע שהסלק יצא מהאדמה ולא מקבל ממנה חומרים מזינים ומים – העלים "ימשכו" את החומרים האלו מתוך הפקעת-הסלק. גם את העלים וגם את הסלק כדאי לנער מעודפי אדמה ובוץ (בעיקר כדי להכניס פחות ממנו למקרר), לעטוף בשקית ולהכניס למקרר.

לא כל הסלקים נולדו שווים – לא מבחינת הטעם, וגם לא מבחינת היכולת שלהם לצבוע כל דבר שהם באים איתו במגע. הסלק האדום ה"קלאסי" הוא אכן צובען עוצמתי – אצבעות, קרש חיתוך, ירקות אחרים בתבשיל, בגדים של סועדים לא זהירים, כולם עלולים להיות מוכתמים בצבע אדום עז. סלק צהוב לעומת זאת, והלבן על אחת כמה וכמה, לא עושים אפקטים כאלו, ומה שיותר מעניין – גם לא סלק הפסים (הסלק שנראה אדום מבחוץ, ומבפנים צבוע בטבעות אדומות לבנות כמו סוכריה יפה) שהציור היפה שבו דוהה או נעלם בבישול. אגב, לניקו ידיים מהאדום-אדום הזה, שפכו מעט מלח ומיץ לימון על כפות ידיים רטובות, שפשפו, ולאחר מכן שטפו עם סבון.

הסלק מרגיש כאן בן בית. כאן נולד וכאן גדל לפני אלפי שנה – עוד לפני שטיפחו סלק-פקעת מיוחד וקראו לו "סלק", והיה סלק שהיה מורכב בעיקר מעלים, שאליהם היה מחובר גם משהו לא כל אטרקטיבי שגדל מתחת לאדמה. גם אחרי שחקלאים מוכשרים וסבלניים טיפחו, בתהליך של ברירה ידנית, פקעות אדומות שמנות ויפות – השתמשו בהן בעיקר לצרכי רפואה. גם היום הסלק נחשב למאכל טוב לאלו שרוצים להקל על עצירות, לחזק את מערכת הלב וכלי הדם (הצבע האדום שבו מצביע על הליקופן שהוא מכיל), כמו גם באנמיה.תרומתו של הסלק להורדת לחץ דם פורסמה גם במגזין מדעי, כלומר עכשיו אפשר לבקש מהרופא לרשום קצת מיץ סלק פעמיים ביום…

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

שומר

פלפל

פטרוזיליה

מנגולד

סלרי עלים

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

בצל

כוסברה

קולרבי

 

בסלי הפירות האורגניים:

פומלית

בננה

תפוז

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

פומלה  

קלמנטינה

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

קייל

שורש סלרי

תרד

בזיליקום

סוג של חסה

נענע

נבטים

שמיר

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂