HE

EN

דלעת? ספגטי!

יש ירקות אורגניים שהם על גבול הגאונות. הם לא רק יפים, טעימים ובריאים – הם גם רומזים לנו איך הכי כדאי להכין ולהגיש אותם, ואיך הם יהיו הכי טעימים. התירס רומז שכדאי להחזיק אותו בשתי ידיים ולכרסם (איזו עוד דרך נוחה קיימת לאכול אותו?) בטטה, גזר ודלעת רומזים לנו שאפשר לאחד אותם ביחד למרק כתום, וישנה גם דלעת אחת, שבחרה לעצמה שם הולם במיוחד – דלעת ספגטי. כבר לא צריך להתלבט אם להכין מנת פחמימות או ירקות, משהו שהילדים אוהבים או מנה שהמבוגרים שמחים לראות על שולחן האוכל, בגלל שאפשר גם וגם, ואפילו בקלות.

דלעת ספגטי, או בשמה האנגלי ההולם spaghetti squash, קיימת בשלל צורות וצבעים: גדולות וקטנות, צהובות וכתומות (בכתומות יש כמות גדולה יותר של קרוטן, בצורה אופיינית לירקות כתומים. נוסף על כך, יש בה גם חומצה פולית, אשלגן וויטמין A). היא לא נוצרת מתאימה להכנת "ספגטי": כשהיא צעירה ולא בשלה, התוכן של דלעת הספגטי מוצק בדומה לכל דלעת אחרת, ולא מרמז מה אפשר להכין ממנה.

דלעת ספגטי אורגנית בשלה יש לבשל קודם, כדי שתהיה טובה למאכל – אבל אפשר גם לאדות, לאפות ולהכין אותה במיקרוגל, לממהרים ולרעבים מאוד. ברגע שהיא מוכנה ורכה, התוכן שלה נפרד בקלות מהקליפה הדקה (מאוד נוח להיעזר בכף כדי לגרד הכל החוצה), ומתפורר לרצועות דקות בצורת…ספגטי. מכאן והלאה כל מה שנותר הוא לבחור אם לאכול אותה כפי שהיא, להמליח מעט, או להוסיף רוטב.

שיח דלעת הספגטי גדל טוב גם בעציצים, ואם תשתלו אותו גם אצלכם ליד הבית (או במרפסת, באדמה או בעציץ) תגלו שעל אותו השיח ישנם פרחים זכריים ליד הנקביים, ודבורים פעלתניות עסוקות בהפריה שלהם, ואם ישנם קישואים שפורחים בסביבה – אז יכול להיות שההאבקה תכלול גם אותם. בחלקת השדה שבה גדלות הדלעות האורגניות קל לראות איך הן משגשגות בתקופה הזו של השנה: לא רק שהחלקה דומה לג'ונגל קטן שמניב יבול יפה, אלא שממש אפשר לראות איך הצמח עוקב אחרי לוח הזמנים של השמש: בבוקר העלים נפרשות, והוא כל כולו נמתח לקראת הקרניים החמות ומתרחץ באור החמים. לקראת הצהריים העלים כבר לא כל כך מבסוטים, במיוחד בימים חמים במיוחד – עושה רושם שהם דווקא קצת מנסים לברוח מהחום שעולה מהקרקע ומגיע גם מלמעלה, מהשמש, אבל לקראת בוא הערב המצב משתפר שוב והחיוניות חוזרת לעלים.

דלעת הספגטי היא יס-מן קולינרי. אתם מחליטים איך מתחשק לכם לשלב אותה בארוחת הערב והיא מהנהנת בהסכמה: אפשר עם רוטב עשיר מלמעלה והמון חמאה או גבינה צהובה, ואפשר בצורה צנועה יותר – עם קצת מלח, פלפל שחוק וטמין. אפשר ברוטב חמוץ מתוק, אפשר בסגנון איטלקי, יווני, צרפתי… היא קצת כמו טופו – סופגת כל טעם שמניחים לידה.

אפשר להכין ממנה לא רק מנה עיקרית, אלא גם מרקים, קינוחים ואפילו לחם ועוגות. כמה רעיונות מעניינים מצאתי כאן.

 

בתיאבון!

 

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

בצל

קייל

חציל

פטרוזיליה

גזרים

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

דלעת

קולורבי

כוסברה

 

בסלי הפירות האורגניים:

חצי אבטיח

ענבים

חצי קילו בננות

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

מלון

עוד בננות

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

סלרי

בצל ירוק

שמיר

תרד ניו זילנדי

מנגולד

בזיליקום

נבטים

נענע

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂