HE

EN

נקי בשבילכם, נקי לסביבה

השבוע, כשניכשתי את העשבים בגינה, שמעתי מעבר לגדר סדרת שירים לפעוטות.

היו שם כמה רגעים של נוסטלגיה: שיר הפתיחה המקורי של "פרפר נחמד", ביצוע ישן של "רד אלינו אווירון", אפילו "רוץ בן סוסי" שגרם לי לרגע לתהות כמה ילדים בימינו יודעים מהו "בן סוסי" ומהו "פרש בן חייל". אבל אז הסתננה לאוזני המנגינה של השיר "וכשאני נקי אני מותק" (אולי קוראים לו אחרת, אבל אלו המילים שנתקעו לי בראש). וכמו שתמיד קורה כשהידיים עסוקות, ועוד בפעולה מונוטונית, לראש יש שפע של פנאי לחשוב על המילים שהוא שומע – על הלכלוך שמהר בורח, ועל מעלתו של הניקיון.

אמנם פסח כבר עבר, וכל נושא הניקיון כבר לא נמצא בראש סדר היום. כבר לא משווים מי עשה רק אבק ומי דקדק עם הפאנלים, מי רק צחצח ומי גם מירק עד שהאקונומיקה כבר צרבה לו בעיניים והוא גם השתעל קצת, זה היה עד כדי כך מבריק. אבל הנושא הזה, של מעלת הניקיון והדרכים להגיע אליו, נשאר רלוונטי כל השנה, וגם לא זוכה כל כך ליחסי ציבור הוגנים מבחינת ההשלכות האקולוגיות שלו – על הסביבה החיצנית, וגם על זו המיידית, על הגוף שלנו.

הוא לא זוכה לה, כי הרבה ממה שהתרגלנו להשתמש בו לא עושה חסד עם אף אחת מהסביבות האלו, אלא דווקא עם השיקולים המסחריים של היצרנים.

כמו שמוצרי מזון מתוקים מדי וחסרי ערך תזונתי מתבססים הרבה פעמים על חומרי גלם זולים מאוד (כמו סוגים שונים של סירופ תירס מעובד בדרכים שונות, מרוכז ומזוקק כדי להגביר את טעמו ולהוריד את עלויות הייצור שלו) כך שהמוצר הסופי מתקבל מתוק מאוד וזול מאוד – כך גם בחלק ניכר ממוצרי הניקוי וההגיינה. בכתבה אחת קשה לכסות את כל היריעה, אבל שיטוט סקרני בגוגל (כמו שמתחילים רוב הדברים) מגלה את הצד הפחות סימפטי של הרבה מאותם מוצרים שהתרגלנו לקנות בפארמים, או בסופרמרקטים: שמפואים, עליהם אנחנו רגילים לחשוב כמוצר חיוני לנקיון השיער, מכילים גם מלחים וחומרים אחרים, אשר לאורך זמן הורסים את השיער; סבונים "תעשייתיים" מכילים חומרים שונים גם הם, שמייבשים את העור (זה מעגל קסמים תעשייתי קלאסי – הסבון מייבש את העור, אז צריך קרם גוף אחרי מקלחת) ופוגעים בשכבת ההגנה החיצונית הטבעית שלו.

רוב חומרי הקוסמטיקה, המיודעים לטיפוח העור, מבוססים על מים. עד כמה שזה נשמע מטורף, קרמים לפנים שעולים מאות, ולפעמים גם אלפי שקלים, מכילים כ-80% מים. היכן שיש מים, יש גם חומרים משמרים, כי זו סביבה שבלי חומרימשמרים תהיה חשופה לזיהום חיידקי. לכן, במריחת אצבע אחת, מורחים על העור גם את ההזנה שבקרם, המון מים, וגם חומרים משמרים.

מה האלטרנטיבה? לבדוק מוצרים שמבוססים על שמנים, ושמנים אתריים – גם משתמשים במוצר מרוכז שלרוב צריך מעט מאוד ממנו, וגם נמנעים מחומרים משמרים. 

היריעה של צרכנות אקולוגית בכל מה שקשור למוצרי הגיינה מאוד רחבה, וכל אחד יכול לאמץ מה שמתאים לו, מבחינת הרגלים ומטרות. כשחברה שלי היתה בהריון הראשון שלה, היא חיפשה תחליף לקרם הפנים שלה, שהכיל חומרים שהרופא שלה אסר עליה להשתמש בהריון (רטינול, אם אני זוכרת נכון).

השיטוט שלה אחרי אלטרנטיבות בגוגל, הביא אותה לאמץ שגרת טיפוח טבעית לגמרי, ועל הדרך להחליף את חומרי הכביסה שלה (כי היא ממש לא רצתה את האלרגנים האלו ליד העור של התינוק, ואם כבר – אז לא ליד העור של אף אחד מבני המשפחה), אחר כך את סבון הכלים (כי לאורך זמן, כמויות זעירות מגיעות אל הפה דרך הכלים בכל זאת) וגם לעבור לחיתולים אקולוגיים (תקופה מסויימת היא השתמשה בחד פעמיים מתכלים, ואז עברה לרב פעמיים – והיא מרוצה מאוד.

לפני כן היא הייתה מדמיינת שעם כל ילד שמגיע לעולם מתווסף עוד תל קטן בגודל הסלון שלה של חיתולים למטמנת הזבל, שייקח לו הרבה הרבה שנים להתפרק. מתישהו, יגמר המקום).

מי שיש לו בית עם גינה שאפשר למקם עליה קומפוסטר, או בית שבנוי עם מערכת למחזור מים אפורים, יכול להרוויח פעמיים משימוש בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה – המים יהיו זמינים גם לגינה שלו. יש כאלו שמתעמקים עם הזמן בהרכב של חומרי הטיפוח שהם צורכים ומתחילים להכין את המוצרים שלהם לבד.

יש כאלו שלא מכינים כלום לבד, אבל שמים לב שכל מיני אלרגיות ותגובות של העור נעלמו אחרי שהתחילו להשתמש במוצרי הגיינה שלא עברו הלבנה ועיבוד בחומרים אגרסיביים (זה תקף במיוחד אליכן, נשים יקרות).

אפשר להתווכח על הנושא של התחממות כדור הארץ (עובדה, מתווכחים עליו)– קורה או לא קורה, ואם קורה, האם בגלל פעילות האדם או שזו פעילות טבעית מחזורית. אבל לגבי ההשפעה של הצטברות כימיקלים מזיקים, שלוקח להם עשרות אם לא מאות שנים להתפרק, בגלל פעילות האדם – קשה הרבה יותר להתווכח. חיתולים מלאי פלסטיק לא מגיעים לאדמה באופן טבעי פעם באלפי שנים.

גם חומרי ניקוי סינטיים שמזיקים למאגרי מים ולחי שבתוכם, וגם לנו. ויש אלטרנטיבה – היא הרבה יותר נעימה, עדינה (ולרוב מריחה יותר טוב, אבל זו דעתי). מוזמנים לבדוק גם אצלינו בחנות!

לבריאות!

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

קולרבי

כרוב

כוסברה

מנגולד

סלרי

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

דלעת

פטרוזיליה

קייל

 

בסלי הפירות האורגניים:

בננה

תפוז

תפוח

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

אשכולית אדומה 

פאפיה

ארגז ירקות אורגנים:

קייל

שורש סלרי

מגולד

שמיר

סוג של חסה

נבטים

בצל ירוק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂