HE

EN

?מי אוהב פאי פקאן

לאגוזי הפקאן יש ניחוח של חורף. 

 

 

חברה סיפרה לי שאת עצי הפקאן גילתה בפעם הראשונה כשנסעה לצימר בצפון, כאן בארץ. בין הצימרים, על המרפסת, בשלווה שבין הערביים (היא הודתה שזה היה בתקופה שעוד לא נולדו הילדים) כשהתנדנדה בערסל הצבעוני והתאמנה חזק מאוד שלא לחשוב על כלום, נפל מבטה על אגוז קטן ששכב על משטח הפרקט שמתחתיה. קטן, חום ואליפטי, כמו ביצה חומה קטנה – היה זה כמובן אגוז פקאן. כמו בשביל הפירורים של עמי ותמי, לא רחוק מהאגוז הזה שכב לו עוד אחד, ולידו עוד אחד, ולידו כבר עמדה קערית מלאה בכאלו. סקירה מעמיקה מעט יותר גילתה שהצימר היה מוקף בעצים כאלו, וליתר דיוק – עמד בקצה חורשה קטנה של עצים גבוהים, שופעים עלווה ופקאנים. את שאר החופשה היא בילתה עם המבט נעוץ בקרקע, וידיים עמוסות פקאנים מתפצחים, כמובן.

 

עץ הפקאן הוא עץ מרשים – גבוה, מבוגר ושופע. בממוצע, גובה הפקאן מגיע ל25-40 מטר, והוא עשוי להאריך שנים עד לגיל 300. הפקאנים דוגלים בשיתוף פעולה – כדי לבצע האבקה, דרושים שני עצים, היות והפרחים לא מתאימים להאבקה עצמית. הפקאן אוהב מים – בשבוע אחד הוא גומע עשרות ליטרים,  שדרושים לו, כנראה, בשביל קצב הצמיחה המהיר שלו. מרגע שהגיע לשיא גובהו ותפארתו הוא יכול לשמש כמקור הצללה לעצים אחרים, כשהוא מתנשא (במובן הטוב) מעליהם.

קליפת הפקאן היא דוגמא נפלאה לכושר התזמון של הטבע: הקליפה הפנימית היא חומה, אבל החיצונית – ירוקה, ונקראת "שומר". היא עשויה מ-4 חלקים מחוברים המכילים חומר המגן על האגוז מפני מזיקים: חומצה טאנית. כשמגיע זמנו של האגוז להבשיל, הקליפה מתפקעת, והאגוז, שהוא גם הזרע, נישא ברוח למקום מושבו החדש.

הטבע חנן את הפקאן האורגני בכל טוב: האגוזים הללו מכילים כמויות יפות של סידן, אשלגן, מגנזיום, סלניום, אבץ ומנגן. מערכת החיסון שלכם תודה לכם על צריכה קבועה ומתונה של פקאנים, שזה בערך חופן וחצי של אגוזים ליום. הכמות הזו טובה גם לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, וגם מערכת העיכול תרוויח מהסידור הזה. כדאי לזכור שיש בהם תכולה יפה של שומנים וגם של קלוריות (כג-730 קלוריות ל-100 גרם פקאן).

אז מה עושים עם הפקאנים האורגניים? מה לא! אפשר לשלב בסלטים, אפשר לשלב אותם בלחם, בעוגיות, וכמובן הקלאסיקה- פאי פקאנים. מתכונים נחמדים מצאתי כאן: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3351956,00.html

שלכם,

צוות הגינה ומגי

 

וצפוי לנו בסלי הירקות (או הפירות..):

חסה

כוסברה

מנגולד

צנון

אטינגר

מלפפונים

עגבניות

סלק

תפוחי אדמה

 

בגדולים:

לפת

שמיר

רוקט

סלרי

 

בסלי פירות:

 פפאיה

תפוזים

קלמנטינה

פומלית

 

בגדולים:

בננות

אשכוליות

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂