HE

EN

אוכל של ילדים חכמים

 

 

הנה הוא הגיע לו, התאריך שהורים רבים כל כך סימנו בטוש אדום ביומן וסימנו X על הימים שנותרו עד שיגיע – הראשון בספטמבר. הילקוטים נארזים, הספרים עטופים, קופסאות האוכל כבר בפנים, והילדים נשלחים לדרכם, בתחושה מעורבת של גאווה, געגוע והקלה.

את ימי החופש הגדול (מאוד מאוד) מחליפים ימי הלימודים כסדרם, ובהתאם – את שלושת הארוחות הביתיות (אולי, לקראת סוף החופש נראו כמו קורנפלקס לארוחת בוקר, שאריות מאתמול או פסטה לצהריים, ופיצה לארוחת ערב) צריך להחליף בהכנה של קופסת אוכל מזינה, טעימה וכיפית. מה נכניס פנימה? מרכזת בשבילכם רשימה מפורטת של כל המוצרים הטעימים שאפשר לרכוש אצלנו בחנות (וגם להזמין במשלוח הביתה)

אם בענייני סנדוויץ' עסקינן, יש כמה שילובים קלאסיים: אפשר למרוח שכבה יפה של סילאן וגם חמאת בוטנים. אפשר להרכיב סנדוויץ' עם גבינת עיזים אורגנית טובה, עגבניה וחסה טריה. אפשר גם טחינה, מלפפון חמוץ ופרוסות של ביצה מבושלת. לצד הסנדוויץ' – אפשר להניח פרי, וגם חטיף קטן. פרי כיפי שנמצא עכשיו בעונה הוא הליצ'י, כך שאפשר לקלף כמה כאלו ולהניח בתא הקטן בקופסא. גם קובו (ורוד מבחוץ, לבן עם גרעינים שחורים בפנים) הוא מתוק וטעים, וגם מנגו שחתוך לפלחים או קוביות, קוביות חתוכות של מלון או אבטיח, תפוח חתוך לפלחים ומאוגד בגומיה…

רעיונות לחטיף מתוק יכולים לכלול חטיף תמרים, סמודי, או כמה תמרים (יש זהידי מדהימים עכשיו!), ובכלל פירות יבשים הם תוספת טובה: הם מתוקים וטעימים, מכילים גם את הסוכר שהילדים אוהבים, אבל מגיעים עם אינדקס גליקמי נמוך ומתפרקים בדם לאורך זמן – לעומת מקביליהם המתועשים אשר מלאים בסוכר לבן (ולפעמים ביותר מסוג אחד של ממתיק, חוץ מסוכר לבן – סירופ גלוקוז, דקסטרוז ודומיהם), שמקפיץ את רמת האנרגיה בגוף והופך את הילד לתזזיתי וחסר ריכוז.

לפעמים קשה לייעץ לילדים בענייני אוכל, ויש בוודאי גם עניין של טעם מתפתח (אני ממש זוכרת איך כשהייתי ילדה המליצו לי המון פעמים להחליף את תוספת הסוכר, בשתיית תה למשל, בכפית דבש – וזה היה ממש לא לטעמי, על שתית מיצי ירקות בכלל לא היה מה לדבר – זה היה איכסה ששתיתי אחרי נדנודים וניג'וסים מצד ההורים שלי בסבר פנים חמוץ. והיום, אני יכולה להגיד בפה מלא: שייק ירוק טעים לי, לפעמים הרבה יותר מגלידה שמרגישה לי מתוקה מדי וגם לא עושה לי נעים בבטן).

אנחנו כל כך רוצים שהם יהיו בריאים, שבעים ונינוחים, והם לפעמים רוצים את מה שמרשרש, כולל תמונות של דמויות מסרטים מצוירים על העטיפה, מכיל בתוך האריזה מדבקות בונוס או כרטיסי אספנות, או, לכל הפחות, מבוסס על טעמים חזקים וסינטטיים. ועדיין – אנחנו עושים מה שאפשר, מתוך תקווה שגם אם מדי פעם הם אכן אוכלים משהו שקשה לקרוא לו "מזון" ושהערך התזונתי שלו שקול אולי לערך התזונתי של האריזה עצמה, יש ערך גם לדוגמא שאנחנו מהווים עבורם, לשפע המזון הבריא שהם חשופים לו ולהרגלים, בתקווה שיוכלו לגדול ולקבל תחושה עצמית של מה בריא לגוף ומה פחות.

גם צריכת מזון אורגני לכשעצמה היא צעד שלפעמים דורש מעט מאמץ (כי לפעמים הפרי שאנחנו אוהבים כבר מחוץ לעונה, או עדיין לא בעונה – ובסופר יש, ולפעמים בסופר הוא גם זול יותר, כי על הקליפה לא תמיד רואים את ההבדל בין אורגני לבין מרוסס בחומרים סינטתיים מזיקים) וכדאי לזכור שהמאמץ הזה שווה לנו: כי יש מחקרים שמצביעים על תועלת בריאותית קצרת טווח וארוכת טווח בהימנעות מצריכה של מזון שיש בו שאריות ריסוס (למשל – הפחתת הסיכון למחלות לא סימפטיות בגיל מבוגר, כמו פרקינסון, או לימפומה); כי זה טוב יותר לכדור הארץ – ואנחנו רוצים להשאיר פיסת אדמה בריאה גם לילדים שלנו להתגורר עליה; כי יש מחקרים שמצביעים ספציפית על הנזקים העלולים להיווצר במערכת העצבית של ילדים שחשופים לחומרי הדברה (וכן, הפרעות קשב וריכוז הן אחת הבעיות שמדברים עליהן במחקרים האלו).

 

שתהיה שנה מוצלחת ובריאה!

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

חציל

בצל

פטרוזיליה

דלעת

בצל ירוק

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

דלורית

כוסברה

סלק

 

בסלי הפירות האורגניים:

מלון

בננה

תמר זהידי

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

מנגו

ענבים

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

מנגולד

סלרי

תרד

בזיליקום

שמיר

סוג של חסה

נענע

נבטים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂