HE

EN

אצטרובל זהוב וטעים – קבלו את האננס

אננס תמיד נראה לי כמו פרי שהוא לא רק אקזוטי, אלא ממש לקוח מהאגדות, פרי שאוכלים רק באירועים מיוחדים, ואם מגלים אותו בארגז הפירות זו ממש חגיגה.

אולי בגלל שפעם אננס טרי באמת היה בחזקת אגדה – היינו מכירים אותו בעיקר מתמונות בספרים שתיארו מקומות רחוקים ואקזוטיים, תמונות של  פחיות שימורים, והעיגולים הזרחניים עמוסי הסוכר של האננס המיובש שמכירים בט"ו בשבט. האננס שייך למשפחת הברומליים, ויש בו גם רכיב (אנזים) שנקרא ברומלין (עליו בהמשך), שמזכיר לי קצת את הסיפור על ברמליי – למי שמכיר, גם הוא עוסק באפריקה ובמסעות אקזוטיים. 

מקורו של האננס בברזיל, בוליביה ופרגוואי. שם הוא עדיין גדל בר בטבע, והמקומיים סיכמו את מה שהם חושבים על הפרי בשם שנתנו לו, היות ופירושו של "אננס" הוא "פרי טוב". והאננס הוא אכן טוב – הוא מכיל שפע של ויטמין סי, שבימי קדם, כשעדיין לא ידעו על קיומם של ויטמינים וכמוסות של ויטמינים סינטתיים לא היו בנמצא, היה זה ויטמין סי שהציל אנשים מצפדינה. היום זו מחלה עם צליל לא מוכר, בטח במחוזותינו עתירי פרי ההדר (והגמבה, והקיווי…) שופעי ויטמין סי, אבל פעם, כשאנשים היו עולים על ספינות עם מצפן ומפה משוערת (ובלי ציוד לווייני) במסעם לגלות יבשות חדשות ומעברים חדשים לארצות רחוקות – ויטמין סי היה ההבדל בין חיים למוות לא נעים ביותר. מזלו של כריסטופר קולומבוס (וצוות מלחיו) שגילו את האננס. 

קולומבוס אמנם הכיר את האננס לאירופאים, אבל היה מישהו אחר שאחראי על התפוצה הרחבה שלו בפחיות שימורים. אדון בשם ג'יימס דול השכיל להבין שכל מי שיטעם את הפרי הזה יתאהב כבר בתחילת המאה הקודמת. הוא הפך את החזון שלו למטעי אננס נרחבים בהוואי, ולהקים מפעל לייצור שימורים (ולהפיץ אותם לעשרות מדינות). הפרי הטרי כמובן טעים הרבה יותר (במיוחד כשהוא לא שוחה בסירופ סוכר מרוכז) וגם בריא – חוץ מויטמין סי, הוא מכיל גם ברומלין שמסייע להגן על הגוף מפני התפתחות גידולים סרטניים (הוא גם חומר אנטי דלקתי שעשוי לסייע במקרים של דלקות פרקים, ולהאט תהליכים התנוונות של מפרקים), סיבים תזונתיים שעוזרים למערכת העיכול לעבוד טוב יותר, תורמים לתחושת השובע ועוזרים להוריד רמות של סוכרים ושומנים בדם – כלומר הם גם תורמים לירידה במשקל. גם ויטמין B שבאננס תורם לחילוף חומרים טוב יותר וירידה במשקל, היות והוא מסייע להפוך את הפחמימות לאנרגיה זמינה.

אילו עוד דברים טובים אפשר למצוא באננס? יוד, למשל. 100 גרם אננס טרי מכילים כשליש מכמות היוד המומלצת ליום למבוגר – מינרל חיוני לשמירה על בריאות בלוטת התריס, שנמצא בחלק קטן מאוד של הפירות. נוסף על אלו הוא מכיל גם אשלגן, ובטא קרוטן (שמסיע לשמור על בריאות העיניים).

אננס אורגני הוא פרי שמטפח סבלנות. כל שתיל (הצמח הוא רב שנתי) יניב פרי אחד, אחרי כ-22 חודשים של השקיה וטיפוח (בשנים שלאחר מכן השתיל יניב עוד פירות, אבל לפרי הראשון צריך לחכות שנה וחצי-שנתיים) ובכלל לא כדאי לנסות לאכול אותו לפני שהוא בשל, היות ואננס לא בשל עלול להיות רעיל. למרות שאננס מזוהה עם מקומות כמו תאילנד או ברזיל, כלומר בעלי אקלים טרופי, מגדלים אותו גם בארץ – באיזור הירדן והנגב הדרומי. מסתבר שבשביל האננס גם מדבר הוא טרופי. הוא אמנם מעדיף חממות פלסטיק בחורף (או לפחות סוודר) ורשת צל בקיץ, אבל 5,000 טון תוצרת אננס בשנה הם נתון לא רע בכלל (אמנם קצת רחוק מתאילנד, השולטת הבלתי מעורערת בתחום יבול האננסים, עם יבול של 1.97 מיליון טונות לשנה).
אז קלפו לכם אננס (הריח המדהים שלו נשאר על האצבעות), הניחו כמה פרוסות לקישוט, שלבו בסלט, הוסיפו לשייק או סתם כתוספת מפנקת לבקבוק המים שאתם לוקחים אתכם במהלך היום – והרגישו בתאילנד לרגע…

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

גזר

בצל

פטרוזיליה

דלעת

שעועית

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

סלק

כוסברה

גזר

 

בסלי הפירות האורגניים:

פומלית

פומלה אדומה

אשכולית אדומה

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

בננה

תמר

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

מנגולד

שורש סלרי

תרד

בצל ירוק

שמיר

סוג של חסה

נענע

נבטים

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂