HE

EN

מלכי היער

 

זמן קסום מתרחש עכשיו בחוץ, בטבע. בשדות ממשיכים לגדול להם ירקות ופירות העונה – הלימונים מאיימים לכופף את העץ בחצר האחורית עד הקרקע.

הכרוביות כל כך לבנות שאפשר להשתמש בהן לתאורה, וכל כך קשות וקראנצ'יות שאפשר לדמיין את הצליל שהן עושות על השיניים כשנותנים בהן ביס; יש עלים ירוקים בשפע, ברוקולי נהדר, מלפפונים קריספיים, סלק שישמח כל תנור ומרק וצנוניות חריפות-חריפות, שמגיעות בשלל צבעים. אבל כל אלו מתרחשים קרוב אלינו, בחצר האחורית ובשדה. נצא נא אל היער, ונבדוק מה מתרחש שם…. וביער, בזמן שהשקדיות מציגות לראווה את אופת חורף-אביב 2020 בשלל שמלות מהודרות בגווני לבן וורוד (אני לא יודעת איזה בית אופנה יכול לחקות עושר כזה לצד פשטות כזו), מתרחשים גם תהליכים מתחת לפני הקרקע.

בשקט בשקט, בהחבא, רחוק מהשבילים ומעין רואה, מתרחשת שם פעילות ענפה ושקטה ביותר. אחרי הגשמים, ועם צאת השמש, כשעדיין לא חם מדי, אבל מספיק לח, מתחת למעטה העלים ומחטי האורנים מתחילים להרים ראש חיים חדשים (אפילו יוצאים לי חרוזים…). הפטריות צומחות בשקט… רק מי שיטייל בסביבה וירחרח את האוויר עשוי לשים לב לריח המיוחד שהן מפיצות, כאילו שותלות רמזים של "סימני דרך" למי שמחפש אותן. חיפוש פטריות ביער מחייב סבלנות רבה (לפחות בהתחלה, עד שלומדים את רזי המקצוע, חוזרים הביתה עם סלים די ריקים), "עין" מיוחדת למקומות המחבוא שלהן וגם בקיאות טובה להבדלים שבין הפטריות האכילות לבין אלו שעלולות להביא לטיול למיון הקרוב. עם זאת, כשקונים אותן אצלנו בחנות, ברור שמקבלים רק את הפטריות הטעימות (והבריאות!) ביותר.

שלושה סוגי פטריות נמצאים אצלינו בחנות – האורינג'י, השיטאקי והשמפיניון. היות והאחרונה מוכרת לכולם, אתחיל עם השתיים האחרות. אורינג'י, נקראת בשמה הלטיני Pleurotus Erinjii  נקראת גם "מלך היער", או King Oyster. זוהי פטריה בשרנית בעלת מרקם עדין מאוד, שמוכרת בסין מזה אלפי שנים, והגיעה אל המערב בתקופת מלחמת העולם השניה כשהגרמנים חיפשו להרחיב את הארסנל התזונתי שלהם. מגישים אותה הן במסעדות גורמה והן במטבחים של צמחונים שמחפשים אלטרנטיבה טעימה ודומה בטעם ובמרקם לסטייק. ברפואה המערבית (ולא רק) היא ידועה כמקור טוב לא רק לחלבון וסיבים תזונתיים אלא גם לשלל ויטמינים מקבוצת B, C, D, עשירה במינרלים  כמו גופרית, אבץ, זרחן, מנגן, ברזל, נתרן סידן וסלניום – חלק מהם לא נפוצים כלל ברוב סוגי המזונות שעולים על השולחן שלנו ביום-יום. היא מכילה נוגדי חמצון ייחודיים, חומרים אנטי בקטריאליים וגם כאלו המסייעים להוריד חום. היא מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, כמו גם לאיזון הכולסטרול והסוכר. מה עושים איתה? ממלאים בשקדים ואגוזים, צולים, מקפיצים, מוסיפים למרקים או מכניסים לתוך המבורגר צמחוני או טבעוני במקום בשר.

אחותה, פטריית השיטאקה (Shiitake) זכתה לתואר "הפטריה הבריאה בעולם", לפחות בתרבות הסינית והיפנית. כמו ארינג'י, גם השיטאקי הגדלה על עצים ובולי עץ ביערות  היא מקור טוב לחלבון (ודל בקלוריות), סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. גם היא מכילה מינרלים נדירים יחסית, כמו הגרמניום, שמעודדים את מערכת החיסון ומחזקים אותה, מווסתת את רמות הכולסטרול בגוף, מגינה על כלי הדם מהיווצרות שכבת פלטק, בעלת פעילות אנטי חיידקית ואנטי פטרייתית, ומסייעת לשמירה על הגיינה ובריאות הפה. איך משלבים אותה במטבח? מקפיצים, מטגנים, מכינים "שוווארמה" או מוסיפים למרק.
מוזמנים לנסות ולספר לנו מה הצלחתם להפתיע ולהכין מהן.

 

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

כרובית

פלפל

פטרוזיליה

מנגולד

סלרי עלים

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

בצל

כוסברה

קייל

 

בסלי הפירות האורגניים:

פומלית

בננה

תפוז

קלמנטינה

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

פומלה  

קלמנטינה

לימון

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

קייל

שורש סלרי

מגולד

רוקט

סוג של חסה

נענע

נבטים

שמיר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂