HE

EN

תפוח אדמה: אדום או צהוב? דרבי תפוחי האדמה הגדול

כן, אני אוהבת כדורגל, אל תיראו כל כך מופתעים.

הפועל או מכבי?

בשלב הזה מעדיפה לשמור על עמימות ולהשתמש בדרבי הגדול של תל אביב כמטפורה לשאלה שאני מציפה היום: מה ההבדל בין תפוח אדמה אדום לבין תפוח אדמה צהוב (כן, אני יודעת שגם נהוג לכנות אותו 'תפוח אדמה לבן') ומה היתרונות של כל אחד מהם.

אתחיל בדיסקליימר, יש היום מאות זנים של תפוחי אדמה וזה נהדר ואפילו חשוב ובהמשך אסביר למה. כשאנחנו מדברים על תפוח אדמה אדום או צהוב, אנחנו מתייחסים קודם כל לקליפה שלו, אך בפועל יש הרבה מאוד זנים אדומים והרבה מאוד זנים צהובים שנבדלים ביניהם בהרבה מאוד תכונות אחרות.

לכן, ההשוואה פה תתייחס לזן הנפוץ של תפוח האדמה האדום בישראל – הדז'ירה (שהוא אגב זן שפותח בהולנד) וגם אל -הזנים הצהובים (שמהם ניתן לפגוש גיוון גם בישראל) באופן כללי וגנרי.

אבל תחילה, למה גיוון זני הוא דבר כל כך חשוב. בשביל זה אני אקפוץ למנהרת הזמן, לאירלנד באמצע המאה ה-19 ולסיפור היסטורי נורא. כזכור לכם, תפוחי האדמה הגיעו לאירופה במהלך המאה ה-16 בעקבות גילוי אמריקה. אחד המקומות בהן אומץ בחום השורש המזין הזה, היתה אירלנד. מרבית אוכלוסיית אירלנד היתה אוכלוסייה חקלאית במעמד אריסים ששילמו דמי חקירה גבוהים לבעלי האדמות (שלרוב היו אנגלים שכף רגלם לא דרכה באירלנד) ומסוף המאה ה-18 כבר היתה תלויה לחלוטין בגידול תפוח האדמה הן בהיבט הפרנסה והן מבחינת הביטחון התזונתי.

ב-1846 החלה להתפשט באירלנד פטריה בשם כימשון שעשתה שמות בתפוחי האדמה. העובדה שלא היה מגוון זני בגידול תפוחי האדמה באירלנד, תרמה להתפשטות הכימשון והתוצאות היו איומות. על פי הערכות קרוב למיליון אירים גוועו ברעב במה שנרשם בהיסטוריה כ'רעב תפוחי האדמה הגדול', 2 מיליון נוספים היגרו לאמריקה והיוו את הבסיס לקהילה האירית הגדולה בארה"ב.

טוב, אז בואו נחזור לדרבי שלנו ולכלל האצבע (שברור שיש לו הרבה יוצאים מן הכלל) וההבדל העיקרי בין 'האדומים' ל'צהובים'. האדומים, לרוב, מכילים פחות מים ולכן יש להם מרקם קשה ויבש יותר; מנגד, הצהובים/לבנים מכילים יותר נוזלים ונוטים להתפורר יותר.

אז מה יותר טוב?

זה תלוי למה אתם מייעדים את תפוח האדמה. אם אתם בעניין של טיגון צ'יפס או צליה בתנור, האדומים (הדלים בנוזלים) מתאימים יותר; מאידך, אם אתם בעניין של פירה או נזיד, אז דווקא הצהובים בעלי המרקם הפריך יתאימו יותר. אז את מי אני אוהדת, את האדומים או הצהובים? תצטרכו להתאפק או לחפש רמזים.

אם נחזור לתפוחי האדמה והצבעים הדבר היחיד שאני מוכנה להיות נחרצת לגביו הוא, ואני מתנצלת בפני אוהדי מכבי חיפה, מהירוקים תתרחקו! אם לתפוח האדמה יש צבע ירוק, אל תבשלו אותו, תזרקו אותו (או שתכניסו לעציץ ותגדלו לכם שיח תפוחי אדמה), כי הגוון הירוק מגיע מרעלן שאתם ממש לא רוצים להכניס לגוף. חוץ מזה, עכשיו חורף ויש גשם בחוץ, אז תכינו לכם קדירת תפוחי אדמה וכשאתם במכונית, כמו ששר אריק אינשטיין זצ"ל, סעו לאט.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂