HE

EN

מיני ברוקולי סגול: הברוקולי הכי פסיכדלי בסביבה

הברוקולי הסגול נראה כמו הזיה שיצאה מסרט פסיכדלי, אבל תנו לי להרגיע אתכם (ואת חלקכם אולי לאכזב), המיני ברוקולי הסגול פסיכואקטיבי כמו כל ברוקולי אחר (כלומר, בכלל לא), אבל אם תשאלו אותי הוא בהחלט טעים יותר.

כתבתי בעבר על הברוקולי ואת העובדה שהברוקולי, הכרובית, הכרוב, הקולרבי, כרוב הניצנים וכרובית האלמוגים – הם בעצם מופעים שונים של אותו צמח וכולם התפתחו מכרוב הבר.

העניין זה עם ירקות ממשפחת המצליבים, לא מפסיק להפעים אותי והופעתו, הנדירה, של המיני ברוקולי הסגול, היא הזדמנות מצוינת לחפור בזה שוב, זו גם מספק הזדמנות טובה יותר להבין את האופן בו בני אדם ביתו ותרבתו צמחים ופיתחו זנים, באופן הכמעט אינטואיטיבי של ברירת צמחים עם מופע ותכונה רצויה וטיפוח שלה.

במקרה של צאצאי כרוב הבר, טיפוח התכונה הרצויה גם שם זרקור על חלקים שונים הצמח. כלומר, בכרוב המבחן הוא בעלים, בקולורבי  – החלק המעניין השורש ואילו בכרובית ובברוקולי הדגש הוא בכלל על הפרחים.

מאחר שהמופעים של המצליבים האלה התקבעו בתודעה של האדם המודרני לאורך העשורים האחרונים (ולעיתים לאורך המאות האחרונות), אנחנו רגילים למוצר הסופי. סביר מאוד שאם אתן לכם לחשוב על 'כרובית', 'קולורבי' או 'ברוקולי', תעלה בראשכם תמונה יחסית אחידה, דומה וגנרית.

אבל אסור לשכוח שמה שאנחנו רגילים לראות זו התוצאה הסופית שהתקבעה, אנחנו בדרך כלל לא רואים את הדרך והדרך היתה (ובמובנים מסוימים עודנה) ארוכה מאד.

למרות ההתפעמות שלי מריבוי המצליבים, מה שאנחנו פוגשים היום אצל הירקן זה אפילו לא קצה הקרחון. זנים התקבעו בגלל נוחות והרגלים – נוחות גידול והרגלי צריכה. אך בצד הדרך נזנחו הרבה מאוד זנים מיוחדים, בעלי תכונות מרתקות שמכניסות הרבה אור ועניין במטבח ובעולם המודרני, קשה מאוד לפגוש אותם.

לכן המיני ברוקולי הסגול מהערבה, הוא חגיגה לעיניים ולחך. הוא גם פותח צוהר מעניין לעבר שעוזר להבין את האבולוציה של המצליבים. זה קצת כמו לטייל במדבר ולפגוש דינוזאור (ואל תשכחו שלפני מיליוני שנים כל תרנגולת היתה, בעצם, דינוזאור).

למה אני מתכוונת? ובכן, תמיד סיפרו לכם שהברוקולי הוא בעצם פרח, הבנתם את זה, אבל משהו במופע הירוק והגדול יצר אצלנו דיסוננס ולפחות אצלי תמיד חלפה בראש המחשבה: "כן, אני רואה שזה פרח, אבל עבורי פרח תמיד יהיה משהו בממדים צנועים יותר וכמובן צבעוני."

בקיצור תעיפו מבט במיני ברוקולי ופתאום הכול יסתדר, בטח שהברוקולי הוא פרח ואפילו פרח יפה.

אני שולקת אותו במים רותחים, זורה עליו קצת מלח גס וקצת פלפל גרוס ובתיאבון. לפחות אותי, המיני ברוקולי הסגול מכניס להיי, אפילו שהוא לא באמת פסיכדלי.

שיהיה סוף שבוע חמים ושקט!

כדי לראות את תכולת הסלים השבוע – יש ללחוץ על הטאב של "הסלים שלנו" בראש העמוד.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂