HE

EN

איך מכינים ארוחות לבית הספר – שהילדים באמת אוכלים

הספירה לאחור החלה… עוד כמה ימים, אוטוטו, זה כמעט כבר כאן – פתיחת שנת הלימודים.

מאות הורים וילדים נרגשים יבואו בשערי הגנים, בתי הספר, הכיתות, המשחקיות, מגרשי הספורט. לחלקם יהיה זה מקום מוכר, שביקרו בו כבר שנה, שנתיים או יותר, ורק עשו הפסקה של כמה שבועות, ואילו לאחרים – מקום חדש, להגיע אליו בהתרגשות, לבחון את הסביבה, המורה, החברים…

וזה גם הזמן להתרגל להכניס לתיק ארוחת עשר. מי עם כריך, מי עם פרי, מי עם קופסת אוכל מעוצבת שירקות חתוכים בצורת פרצופים חמודים, בלונים והלו קיטי הוכנסו לתוכה באהבה רבה, מי עם חטיף (בריא! אפשר גם חטיף תמרים!). העיקר – שלא יחזור בתיק הביתה.

איזה הורה לא מכיר את הדילמה? אנחנו רוצים הכי בריא, מזין, טרי, אורגני, והם – "אמא, אבל כולם בכיתה מביאים פיתה עם שוקולד, גם אני רוצה!" הרצון לשמור על הבריאות שלהם, לאפשר להם לאכול ויטמינים, להקל עליהם את הריכוז, אל מול האהבה הבלתי מנוצחת למתוק… מה עושים? לפעמים התשובה היא – להשתדל, וגם להניח לזה קצת. להבין שבשביל ילדים אוכל הוא אמנם תזונה, אבל גם השתייכות חברתית. אנחנו נעשה את המיטב, ונשתדל שזה יהיה לא רק בריא, אלא גם משמח, כיף, וטעים.

הכי כיף להכין אוכל למחרת ביחד, לעמוד מול המקרר בשניים ולהחליט – את השילוב הזה, או את ההוא? ואולי זה בכלל יהיה טעים יותר עם עגבניה במקום גמבה? הורה שמכין לעצמו ארוחת לעבודה ליום המחרת ומזמין את הילד שלו להשתתף בתהליך ולהכין גם לעצמו – מגביר את הסיכויים לא רק לארוחה בריאה יותר, אלא גם לחיוך וחיבוק. אם מכינים את הסנדוויץ' ערב קודם והוא הופך "מושי" ומתפרק בתיק, אפשר גם להכין את כל הרכיבים ולחבר בבוקר.

חלק מהמוצרים שהילדים אוהבים ואנחנו פחות (כמו גבינות לבנות עם תוספות טעם, או חטיפים מתוקים) אפשר לשפר ולשפצר בבית – גבינה לבנה פשוט ואורגנית שמוסיפים לה תיבול של זעתר, פפריקה או ממרח זיתים הופכת לפיקנטית ומעניינת לא פחות מזו התעשייתית. המון תלוי גם באופן ההגשה – אנחנו אמנם כנראה לא נגיע לרמה של היפנים שאורזים וחותכים ומעצבים ברמה סופר מושקעת כל מיני דמויות של סרטים מצויירים בקופסת האוכל של הילדים, אבל בהחלט אפשר לקבל כמה רעיונות.

חטיף אנרגיה "תעשייתי" אפשר להחליף בחטיף תמרים שמכינים בבית: מערבבים חבילה של תמרים בוואקום (מגולענים ודחוסים, אפשר גם את הממרח תמרים שמשתמשים בו למילוי אזני המן, אבל התוצאה הרבה יותר רכה ולא כל כך שומרת על צורה של חטיף) עם כל התוספות שהילדים הכי אוהבים: אגוזים ושקדים טריים, קלויים, אפשר גם מומלחים קלות; פירות יבשים – וזו הזדמנות נהדרת להכניס פנימה גם כמה "סופר-פוד" כמו ג'וג'י ברי, גולדן ברי, אוכמניות מיובשות וצימוקים אורגניים נהדרים.

את הכל מערבבים טוב, טוב, מוסיפים קצת שמן קוקוס כדי שיהיה יותר קל לערבב וכדי שהריח יהיה מפתה במיוחד – וזהו. מחלקים למנות (אפשר גליל, אפשר מלבן כמו חטיף "רגיל", אפשר לגלגל כדורים), מגלגלים בקוקוס טחון או קקאו (אני חושבת שאפשר גם ששברי קקאו טחונים גס יעבדו, אבל לא ניסיתי. אולי הקראנץ' שלהם יהיה מגניב, ואולי לא כל כך נעים לשיניים), מכניסים לנייר אלומיניום ושומרים בצנצנת.

מה אם הילדים בכל זאת מתעקשים שיהיה מתוק בסנדוויץ'? לא חייבים ממרח שוקולד על גבי פרוסת לחם לבן. את השוקולד אפשר להחליף בטחינה מעורבבת עם סילאן, דבש, סירופ אגבה או מייפל. אפשר גם להשתמש בממרחי אגוזים – שקדים, לוז, ואפילו ממרח חמאת בוטנים שהילדים אוהבים אפשר לקנות בלי תוספת סוכר ומלח. גם לחם אפשר למצוא בגרסתו הבריאה והמזינה – ללא תוספות, עם גרעינים וזירעונים, על בסיס מחמצת… אפשר גם לגוון עם מאפינס קטנים, אותם מכינים מטחינה וסילאן, או ירקות עם תוספים שהילדים אוהבים, כמו גבינה. לפעמים אצבעות קטנות מעדיפות לאחוז באוכל קטן.

ולסיום טיפ קטן – השתמשו בגומיות… פרי חתוך נראה מזמין יותר מפרי שלם, ואם אחרי שחתכתם אותו לפלחים תחברו את הפלחים בחזרה ותאגדו בגומיה, הם גם יתחמצנו פחות וישמרו על מראה אטרקטיבי לכשיגיע זמן הארוחה…

 

לבריאות, ושתהיה שנת לימודים מוצלחת!

שלכם,

צוות הגינה

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

כרוב

בצל

פטרוזיליה

דלורית

קייל

 

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

דלעת

כוסברה

סלק

 

בסלי הפירות האורגניים:

אבטיח

בננה

תמר זהידי

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

מלון

ענבים

 

חדש! חדש! ארגז ירוקים אורגניים:

מנגולד

סלרי שורש

בזיליקום

שמיר

סוג של חסה

נענע

נבטים

בצל ירוק

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂