HE

EN

בצל אשקלוני אורגני

שבוע ארטישוק ובצל ירוק, טוב!

בצל אורגני
"הבצל, נרצה או לא, הוא משל אקזיסטנציאליסטי על החיים. אתה מקלף אותו גלד אחרי גלד בתקווה שתגיע בשלב מסוים לסוד הגרעין שלו, אבל מה שנשאר לך כל הזמן ביד זה עוד גלד לקלף, ועוד אחד. בסוף אתה מסיר את הגלימה האחרונה, וסוד החיים אכן מתחוור לך: אין שם כלום. אחרי שהתפכחת מהאשליה וגילית שהאמת העירומה בעצמה עירומה, אתה קולט שהסיפור האמיתי של החיים הוא התהליך ולא החיפוש המתמיד אחרי תכלית להיאחז בה. אני יודע, זה קצת זיבול שכל, אבל תמלאו אתם שני עמודים על בצל…" (יעקב מאור)

חה, חה, חה…מעניין אם הוא היה ביום עסל או ביום בסל..

יצא לי לקרוא את זה ובדיוק סיימנו לשתול מלא בצל ירוק וכרישה, שניהם יחד עם השום, שייכים למשפחת השושניים.
אז מה זה בצל בעצם? הבצל הוא איבר צמחי, תת-קרקעי הקיים בצמחים מסוימים, המשמש לאגירה של חומרי מזון ומים בעונה הגשומה. ובכך מאפשר לצמח לנצל חומרים אלו בעונה היבשה. דוגמה טובה לכך הינו החצב, שיש לו כוח לפרוח בסוף הקיץ בגלל בצלו העשיר.
בצל הגינה הוא גידול דו שנתי. בשנה הראשונה הצמח מגדל את הבצל ובשנה השנייה, לאחר שהגיע לביטחון "כלכלי"  הוא מעמיד עמוד פריחה ודואג לדור הבא. אצלנו זה נקרא "התבגרות" או "אחריות" בצמחים, גידול עמוד הפריחה זה נקרא הפרגה.

בצל ירוק אורגני פורח, הגינה של מגי

כמובן שאנו איננו מעוניינים בתהליך ההפרגה מכיוון שבשלב מסוים הוא מוריד מאיכות הבצל ולכן נהיה עירניים ונקטוף אותו לפני שיגיע לניסיון של להעמיד את הדור הבא. זה אומר יד על הדופק בחלופי עונות, כי אם ירגיש מצוקה, כמו כל הורה טוב, ישר יחשוב על הילדים ויפנה את מרצו לגידול עמוד הפריחה והזרעים במקום להשקיע בבצל או בעלים במקרה של בצל ירוק.
יש הרבה סוגי בצל- ירוק, סגול, לבן, צהבהב, אדום, בית אלפא ואשקלוני…

בצל אשקלוני – כן הוא דווקא מאוד מפורסם בעולם הבצל הזה מאשקלון, הוא השאלוט.
בלטינית הוא נקרא אליום אסקלוניקום והצרפתים והבלגים צורכים כמאה אלף טון ממנו בשנה.
השאלוט הגיע לאשקלון מאסיה כשהיא היתה עיר נמל סואנת ומגדלים בארץ החלו לגדלה בשפע. הרומאים פגשו אותו פה ולקחו אותה איתם ומשם זה התגלגל… בימינו רוב הבצל האשקלוני הנמצא בארץ מגיע מיבוא 🙁

ההיסטוריה ארוכה..
בני ישראל, בלכתם במדבר, התגעגעו לבצל ולשום, יחד עם הדגה, הקישואים והאבטיחים, ששפעו במצרים.
הפרעונים שילמו את שכרם של פועלי הבניין- הפירמידות, בבצל ולא פעם פרצו שביתות שנפתרו כנראה בשקי בצל.
3 רכבות בצל הזיזו את צבא האיחוד, במלחמת האזרחים האמריקאית, לאחר שהרמטכל , גנרל יוליסס סימפסון גרנט, הודיע שלא יזיז את צבאו בלי בצל…. גם אלכסנדר הגדול הקפיד על תפריט עשיר בבצל לחייליו ואתלטים יוונים חיזקו את גופם באכילת בצל ושתיית המיץ שלו.
לעומת זאת אומרים ביידיש : "א-ציבעלע-גנב" (גנב של בצל) הכוונה שגנבה היא עברה חמורה, אך אם מדובר רק בגנבה של בצל, שאינו בעל ערך, אין טעם להפריז.
ובערבית "יום עסל יום בסל" הדבש מסמל עושר והבצל דלות.

בעולם צורכים כ-60 מיליון טון בצל בשנה. זה יוצא שמונה קילו לבן אדם בשנה. ישראלי ממוצע צורך 12.5 ק"ג בשנה וככל שמתקדמים מזרחה בעולם צורכים יותר בצל ומערבה פחות.
מעניין אבל אומרים שגברים צורכים כ 40% יותר בצל מנשים…
מאז ומתמיד מייחסים לבצל סגולות בריאותיות רבות: מניעת הצטננות, טיפול בטפילי מעיים, מניעת מחלות לב, עיכוב התפתחות טרשת עורקים, מניעת סוכרת ועוד…

אין מטבח בלעדיו, אלפי מתכונים לא יתקיימו בלעדיו. אפשר לטגן, לאפות, לאדות, למלא, לעטוף, לאכול טרי…. ועדיין אולי בגלל הבכי כשחותכים אותו, אולי בגלל העישוב המרובה הנדרש בגידולו (בגלל עלוותו הדקיקה המרשה לעשבים לגדול תחתיה) הוא גם סמל לדלות…

 

בצל ירוק אורגני מחופה, הגינה של מגי

 

יחי הבצל!
שבוע טוב, ירוק, מצמיח ולא חם מידי.
שלכם,
צוות הגינה ומגי

וצפוי לנו השבוע בסלים : (טיוטה בלבד)

ארטישוק

חסה

בצל ירוק 🙂

כרוב סגול

עגבניות

מלפפונים

עגבניות שרי

קישואים

פלפלים צהובים

עלי ברוקולי צעירים או כרובית או קייל….

 

בגדולים גם:

סלק

פטרוזיליה שורש

ופלפלי רמירו

 

בסלי פירות:

מלון מתוק ואשכוליות אדומות

היי, אנחנו מחכים לך 🙂