HE

EN

להשקות את הגוף בכל טוב

בשבוע שעבר עבר עלינו גשם – גשם בתחילת מאי! לא זוכרת מתי זה קרה בפעם האחרונה בארצנו הקטנטונת. רגע לפני שהשמש החמימה הופכת לחמימה מדי, טיפות הגשם הביאו איתם תחושה נעימה. 

שמעתי אותן כל הלילה, מספרות שלי שזהו, אפשר להתחיל לקפל את הפוך ולהוציא את בגדי הקיץ. מין שיר פרידה כזה. כי אני אוהבת גשם מאוד. גם את השמש שמפציעה, רכה וצהובה ומלטפת, זו שכל העלים מפנים אליה מבט ושולחים ידיים ומתכרבלים בקרניים שלה.

אבל את הגשם אני אוהבת יותר – גם בגלל שהוא אורח נדיר יותר בארצנו החמימה, נטולת המונסונים והמשוועת בכל שנה לכמויות טובות של גשם ונושאת עיניים לשמיים כל סתיו; וגם בגלל שכשאני חוזרת מהגינה עם מכנסיים מלאות בבוץ, והאף ספוג בריח של חורף וגשם, אני זוכרת למה אני אוהבת את עבודת האדמה כל כך (אולי אלו זיכרונות מהילדות, כשאפשר להתפלש בשלוליות ולחזור מלאים בבוץ, וזה בסדר, ולא נראה מוזר לאף אחד).

אז זהו, ליווינו את הגשם (כנראה האחרון – אני אופתע אם יהיה עוד אחד ביוני למשל). יצאנו החוצה, התמתחנו, ניערנו את האבק של החורף שנערם לנו קצת על הכתפיים בזמן שישבנו בכורסא מכורבלים בשמיכה. הגוף כנראה מרגיש קצת נוקשה, במיוחד אחרי שיותר מחודש חלקנו הגדול היה בתוך הבית (איזה כיף שאפשר לצאת שוב לטבע וליערות!).

אחרי שבחורף הגוף ביקש אוכל חם, מחמם, מנחם, מכרבל, עשיר – עכשיו הוא מבקש משהו אחר. משהו קליל, רענן, שמתאים לעונה. אז אפשר לפנק אותו בסלטים טובים – סלט פירות עם גרנולה וסילאן בבוקר (בננה, פפאיה ומלון – מומלץ ביותר!). כשיגיעו יותר מפירות הקיץ, הנקטרינות, הענבים, ואפילו הדובדבנים – הסלט הזה יהיה עוד יותר כייפי. בצהריים אפשר להכין סלט ירוקים טוב – מכל סוגי החסות שעדיין נמצאות על המדף, אבל ככל שיתקרב החום הן ייעלמו, מהקייל, מהשום הטרי, עם לימון וכוסברה ושמן זית טוב… וכבר מרגישים קלילים יותר ורעננים יותר.

מה אפשר להוסיף עוד? בחורף היה נעים לשתות חליטות – בין אם מצמחי תבלין ומרפא שגדלים בגינה, באדנית על אדן החלון, וראיתי אפילו כאלו שמגדלים אותם בכל מיני כלים מאולתרים (החל ממריצה ישנה, ועד לחיתולי בד רב פעמיים שתלויים על הגדר…). ובאביב – יש לנו מיצים! הכי פשוט להוריד כמה לימונים מהעץ, לסחוט, למהול במים ולהוסיף קצת נענע או ללואיזה ודבש לפי הטעם. בהתאם לציוד שיש בבית, אפשר לגוון – אם יש רק מסחטת הדרים, אפשר לגוון את החמיצות והמתיקות עם אשכוליות ותפוזים. אם יש מסחטת פירות וירקות קשים – השמיים הם הגבול. עד כדי כך שמתלבטים מאיפה להתחיל.

אז מאיפה מתחילים באמת? ממה שטעים ופשוט וזמין. השילובים הכי "קלאסיים" הם מבוססי תפוחים: תפוח עם גזר. אפשר גם להכניס לתוכו טיפונת ג'ינג'ר בשביל העקצוץ על קצה הלשון, או חתיכונת של כורכום בשביל הבוסט הבריאותי המטורף שהוא מוסיף (אבל ממש קצת, יש לו טעם מורגש). בלי שתרגישו, אתם עשויים לגלוש לטעמים הרבה יותר מסקרנים – תפוחים עם סלרי ולימון; תפוח ירוק עם אשכולית וצרור כוסברה (לא כל מכונת מיצים תעמוד בזה, אבל אם כן – זה תענוג לפתוח ככה את הבוקר).

לאט לאט החך מתרגל לטעמים יותר מורכבים וגם יותר מרירים – כמו למשל מיץ עשב חיטה שעם קצת תחבולות (או מכונה ייעודית) אפשר לסחוט בבית. הסגולות הבריאותיות שלו מדהימות, ויש אנשים שטוענים שהחיים שלהם מתחלקים לתקופה שלפני השתיה שלו ואחרי. אבל נחזור להתחלה – תתחילו ממה שטעים לכם לשתות.

אני יודעת שיש גם כאלו שעושים צום מיצים, או "ניקוי רעלים" בעזרת מיצים. אני לא מומחית לנושא, ולכן לא כותבת שום המלצות בעניין. יש גם כאלו שאומרים שעדיף לאכול את הפרי או הירק בשלמותו, היות וכאשר סוחטים ממנו מיץ, הסיבים התזונתיים נשארים מחוץ לכוס, ועדיף לצרוך גם אותם. גם את ההגיון הזה אני מבינה.

ולכן דעתי היא – עדיף משהו טוב על כלום נהדר. אם אתם אוכלים המון פירות וירקות – אני שמחה בשמחתו של הגוף שאתם מטפחים ומפנקים בכזה טוב. אבל אם הדרך היחידה שלכם לצרוך כמויות טובות של ויטמינים היא על ידי שתיית מיץ – לכו על זה! ותמיד יש את דרך האמצע: לדחוף הכל לבלנד, לערבל היטב, ולשתות את המיץ והסיבים יחד.

 

לבריאות!

שלכם,

צוות הגינה של מגי

 

צפי לסלים השבוע:

צפוי לנו בסלי הירקות האורגניים (טיוטה בלבד):

מלפפונים

עגבניות

חסה

תפוחי אדמה

קישוא

קולרבי

מנגולד

פאקצוי

פטרוזיליה

בסלי הירקות האורגניים הגדולים גם:

סלרי

כוסברה

סלק

 

בסלי הפירות האורגניים:

בננה

תפוז

תפוח

 

בסלי הפירות האורגניים הגדולים גם:

אשכולית אדומה 

פאפיה

ארגז ירקות אורגנים:

קייל

שורש סלרי

מגולד

שמיר

סוג של חסה

נבטים

בצל ירוק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂