HE

EN

משמש מיובש: המלך של הפירות היבשים

אם הייתי צריכה לדרג חמישיית הפירות שאני הכי אוהבת בעולם, המשמש היה שם. בוודאות.

מצד אחד מדובר בפרי בעל מראה צנוע. מצד שני, כשהוא בשל, מי בכלל יכול עליו?

מתוק מאוד, אך עם חמצמצות מאזנת וטעם שהוא רק שלו, נו טעם של משמש… פשוט צריך לפתוח להוציא את הגלעין ולאכול – פרי מושלם. יש רק בעיה אחת עם משמש, העונה שלו קצרה להחריד, מצמצתם והופ – נגמר.

פרי של תחילת הקיץ, בגדול הוא פה ביוני, לפעמיים יקדים לסוף מאי ואולי יסחוב עוד קצת לתוך יולי -זהו. אז מה אני נזכרת בו בסוף פברואר?

שאלה טובה שבמקרה הזה גם יש לה תשובה מצוינת. בשביל ליהנות ממשמשים טריים, באמת נצטרך לחכות עד סוף הקיץ, אבל זה לא אומר שלא נוכל לקבל תזכורת לארומה המשכרת ולטעמים המתוקים והכתומים שלו – כי משמש הוא אחד מאותם פירות שהם פשוט נפלאים גם במצב מיובש.

לא מזמן ציינו את ט"ו בשבט, אנחנו אמנם בדילי קצר, אך כשטעמתי הבוקר משמש מיובש אורגני מהסוג שאנחנו מחזיקים בגינה. מה אני יכולה להגיד? שירה.

פירות מיובשים זו אמנות, אך במרחב שבין הצימוקים והאננס או הג'ינג'ר המיובשים אני בוחרת את המשמש. הוא באמת הפרי המיובש הכי מוצלח, המלך של הפירות היבשים.

בשונה מהאננס והג'ינג'ר המשמש המיובש מלווה אותנו, פה באגן הים התיכון והרמה האסייתית שמקיפה אותו, ובישראל מגדלים משמשים, ברצף, לפחות אלפיים שנה.

מאחר שהעונה הקצרה של המשמש אינה עניין חדש ומנגד, כאשר הפרי בעונה היבול עשוי להיות גדול, שימור הפרי באמצעות ייבוש הוא עניין הגיוני, ודאי במזרח התיכון לפני המצאת הקירור – למה שהסתפק במשמש רק חודש בשנה?

כנראה שהמסורת הזו התחילה באזור טורקיה של ימנו, שגם היום נחשבת למגדלת משמשים מובילה וכמו שכבר הזכרתי משמש מיובש זה שוס. למעשה, יש כמה תצורות של משמש מיובש, ניתן לייבש את הפרי כמו שהוא באופן שמשמר במשהו את המרקם המקורי ואלו המשמשים האורגניים הנפלאים בייבוש שמש בלי תוספת סוכר ובלי התערבות כימית, שאני ממש ממליצה שתוסיפו להזמנה השבועית הקבועה.

בנוסף, התפתחה מסורת של עיבוד המשמש המיובש ודחיסתו לדפים ארוכים בשם לדר.

בעיני זה אחד הממתקים הכי טעימים שיש ואם אתם בקטע של 'ממתק בריא', לדר משמש זה הכי קרוב שתגיעו.

את המשמש המיובש, כיף לאכול כמו שהוא, אני יכולה להעמיס כאלה בלי סוף (הערך הקלורי שלהם לא אסון, וכמו מרבית הפירות היבשים, מערכת העיכול רק תודה לכם אם תאכלו משמש מיובש), אבל הפוטנציאל הקולינארי ממש לא נעצר כאן.

כן, משמש מיובש זה גם מצטרך שממש כיף לבשל אתו. אני מאוד אוהבת לעשות עוף במשמש (כן, המשמש המיובש מביא לעוף את 'המשמשיות' בצורה מעולה) לשלב בפלטות קרות, סלטים ומאכלים כמו סביצ'ה (המתיקות החמצמצה שלו עובדת נהדר עם דג נע) ואפילו לספק עומק מתקתק בנזידים חורפיים. תבדקו אותו, הוא מצוין.

שיהיה שבוע טוב,

כדי לראות את תכולת הסלים השבוע – יש ללחוץ על הטאב של "הסלים שלנו" בראש העמוד.

היי, אנחנו מחכים לך 🙂