HE

EN

קישואים, דלועי קיץ

מתחילה בהודעות :

1. נמחק לי האינבוקס, לא יודעת איך. כל מי ששלח לי מייל שלא עניתי עליו או לא טופל, אנא שלחו לי שוב בכדי שאוכל להתייחס, סליחה.
2. אני מזכירה להוריד עלים מהשורשים כמה שיותר מהר. הם רוצים להמשיך לחיות ו"שותים" לשורש את המיץ וגורמים לו היתדלדלות.

3. בשביל שתהיה לכם תוצרת טריה לחג, בשבוע של שבועות יום החלוקה יוקדם – מי שמקבל בימי רביעי יקבל ביום ראשון ומי שמקבל בדר"כ בחמישי יקבל ביום שני.

אם יש ביטולים או תוספות לחג אנא ידעו אותי עד יום שישי הזה ב12:00- אני יודעת שזה מוקדם , אך רק כך אוכל להיענות. שימו לב- יוצא שלא תקבלו ארגז אחר כך שבוע וחצי.

 

 



 

 

 

 

 


4. ופסטיבל אורגני בכיוון הנכון:

אקטביזם, פסטיבל אורגני

http://www.activism2010.org.il/wp-content/uploads/2009/11/flayer-activism.pdf

 

אחד מן הירקות האהובים ביותר על בני ישראל שמוזכרים בגעגועים בנדודיהם במדבר הם".. הקישואים ואת האבטיחים …"שאכלו במצרים (במדבר י"א, ה). היום המלפפון הינו מרכיב עיקרי והכרחי בסלט הישראלי שלנו.
יש פה גם סלט של שמות הירקות. הקישואים שאבותינו התגעגעו אליהם ממצרים הם בעצם מלפפונים. מהמשנה אפשר להבין שקישואים אוכלים טרי וחי- מלפפונים. המילה מלפפון מגיעה אלינו מיוונית ומורכבת משני מילים מלו- תפוח, פֶּפּוֹן -אבטיח ביחד: מלפפון – אבטיח צהוב, ובלשוננו: מלון. כל אלה- הקישואים, אבטיחים, מלונים ומלפפונים הינם אחים למשפחת הדלועים ((Cucurbitaceae .
באנגלית המילה SQUASH , דלוע, מגיעה מהמילה askutasquash בשפת הילידים של אזור מסצ'וסטס שבארה"ב. משמעות המילה זה משהו כמו "אוכלים אותו טרי וחי, לא מבושל"

הסקווש/ הדלוע היא האחות השניה שלנו בשלישית האחיות האמריקאיות המקוריות. שרידי דלוע נמצאו במערות במקסיקו מלפני 5000-7000 שנה וכן,הם היו יחד עם השרידים של התירס שראינו בשבוע שעבר. שרידים של דלועים גם נמצאו בקברי מלכים של המצרים העתיקים מלפני כ 2000 שנה. המצרים נהגו להשאיר את הפרי עצמו בכדי שהמתים לא יהיו צמאים בדרכם לעולם הבא.

והסיפור השבועי שלנו על האחיות:
פעם, לפני המון שנים, היו שלושה אחיות. האחיות האלה היו מאוד שונות אחת מהשניה בהרבה דברים. הקטנה מביניהן היתה שמנמנה ועגלגלה ועדיין לא ידעה ללכת. לכן זחלה והשתרעה על האדמה. השניה אהבה לשבת בשקט ולקרוא לעצמה. והשלישית, הגדולה, תמיד עמדה זקוף, שומרת ועירנית לסכנה. למרות השוני בינהם הן מאוד אהבו אחת את השניה והיו יחד תמיד.
יום אחד הגיע עורב לאיזור. העורב דיבר עם הסוסים ושאר החיות ולכן האחות הבכורה עקבה אחריו במבטה המגן. באותו הערב האחות הקטנה נעלמה. חודשים לאחר מכן הגיע העורב שוב, בכדי לאסוף קנים מהנהר, ובאותו הלילה האחות האמצעית נעלמה. עכשיו האחות הבכורה נשארה לבד. היא המשיכה לעמוד זקוף אך היתה מאוד עצובה, כשהעורב ראה זאת הוא החזיר את האחיות ומאז הם שוב ביחד חזקות מתמיד. עד היום הבכורה עומדת זקוף ועירנית לבואו של העורב.

יש המון זני דלועים, המון.

דלועיים

הראשונים שאנחנו פוגשים השנה הם מה שאנו קוראים להם הקישואים (Cucurbita pepo) ,.שנקראים גם דלועי קיץ. הקישוא הינו דלוע שאינו בשל מבחינה פיסיולוגית. הוא בוסר בעצם. הוא נקטף כ 7- 10 ימים לאחר הפריחה ואינו מגיע לבשלות כמו הדלעות חורף שאנו אוכלים, שקליפת מתקשה והזרעים שלה מתפתחים לרמה שיכולים להמשיך את הדור הבא. בינתיים יש לנו צהובים, כהים ועגולים. כמו שהם באו בבום, כך הם גם נעלמים. הקישואים נתקפים ווירוסים ומחלות עלים במהירות רבה משאר אחיו למשפחה- המלונים והדלעות, אולי בגלל עליהם הענקיים. לכן הם נשתלים ונזרעים במחזורים רבים ובדר"כ לא יושארו כדי לתת פרי עונה שלמה.
קישואים אורגני
כנימת הדלוע מאוד אוהבת ל"עקוץ" את פרחי הקישואים, אם הם אורגני ים. היא בעצם מוצצת קצת את הפרח ובכך מצלקת אותו וגורמת לאיזה שינוי בתאים. כשהפרי מתפתח ה"עקיצה" נרקבת ולכן לפעמים אתם רואים מין נקודה חומה בהם. דרך יעילה בינתיים למניעה של זה היא ריסוס בחומר המבוסס על שמן עץ התה. השמן מכסה את העלים וזה פשוט לא נעים לכנימות לשבת עליו. בכל מקרה עם תפגשו את הפגיעה שלהן, הרי בגינה פה אנחנו סופר אורגני ים ולא מרססים כלל, מקווה שתקבלו זאת בהבנה. אני תמיד רואה את זה כ "מה שטוב להם, טוב לנו" וככה רואים "שזה לא רעיל ובאמת אורגני".

הדלועים הינם צמחים חד-ביתיים, מה שאומר שהם בעלי פרחים חד-מיניים. יש פרחים זכריים ופרחים נקביים צהובים, גדולים. בכדי לחנוט ולייצר פרי זקוקים הפרחים להפריה, החרקים הם אלו שעושים את שרות העברת האבקה. פעם כתבתי מייל על ההפריה, פה.

דבורה מבצעת הפריה אורגני ת

כמה שימושים רפואיים עממיים מעניינים לפי ניסים קריספיל :
כדי לרפא את טיפוס הבהרות, מניחים על הראש עלה של קישוא שנקטף לפני השקיעה.
לריפוי צהבת ובכדי להחזיר את יכולת הדיבור, לאלה שאבד להם, מבשלים אפרוח צעיר בקישואים.
להורדת חום נועצים זרעי שעורים בתוך קישוא. את הקישוא עוטפים בבצק שעורים וצולים אותו באפר. כשמוכן סוחטים אותו ושותים את המיץ.
מעניין עם זה עובד…

אני מאחלת לכולם שהתרופות לבעיות שלנו יהיו כאלה פשוטות.
שבוע טוב ולבריאות,
מגי

 

ובארגזנו השבוע:
חסה
עגבניות
מלפפונים
קישואים
ברוקולי-
קולורבי
סלרי
פטרוזיליה
תפוחי אדמה חדשים חדשים
סלק

בגדולים גם
בצל ירוק
כרוב
שומר
מנגולד

בסלי פירות (אולי מתחילים הפפאיות)
אבוקדו
בננה
ואולי הדר

 

היי, אנחנו מחכים לך 🙂